נס חנוכה – היה או לא היה?

nes.jpgאם נעצור לרגע ונתעמק במושג “נס”, נראה שבעצם אנו לא כל-כך מבינים את משמעותו. אם נס זה דבר בלתי אפשרי, אז איך הוא קורה? הרי דברים בלתי אפשריים לא יכולים להתקיים. ואם נס הוא דבר שלא יכול לקרות, אז למה אנחנו מקווים שיקרה? ועוד משהו, אם כבר מתרחש בעולם נס, אז למה אנו עדיין קוראים לזה נס?

כיום פשוט יותר להסביר תופעות שבעבר נחשבו מופלאות או דמיוניות. לדוגמא, אינדיאני בג’ונגל רואה ציפור מתכת ענקית שמגיעה ברעש גדול מהשמים, אבל אם אנחנו היינו עומדים שם במקומו, היינו רואים לא יותר מאשר מטוס נוסעים בתהליך נחיתה.

מכאן אנו יכולים להבין שהמושג “נס” תלוי בהכרה שלנו את המציאות שקיימת סביבנו. יותר מכך, נס הוא דבר יחסי, כי מה שנתפס במקום אחד או באדם אחד כדבר רגיל, נתפס כנס במקום אחר או על ידי אדם אחר. למשל, אם היינו רואים את השכן מהדירה ממול מרחף באוויר, היינו חושבים שהשתגענו, אבל בחלל, שבו כמעט אין כוח משיכה, הדבר אפשרי בהחלט.

מוגבלים על ידי חמישה חושים ושכל
מקובלים מלמדים אותנו שבעצם אין נִסים בעולם שלנו, אלא הכול קבוע ומתקיים לפי חוקיות עליונה, שעוד מחכה שנגלה אותה. וכבר נכתב על כך: “מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שייעשה, ואין כל חדש תחת השמש” (קהלת א’,ט’). אנו תופסים את המציאות האין-סופית בצורה מוגבלת על ידי חמישה חושים ושכל, ולפיכך כל תופעה שחורגת מאותה התפיסה המוגבלת שלנו, או שלא יכולה להיות מוסברת על ידי השכל באותו הזמן, נחשבת בעינינו לנס.

בלי נִסים ובלי קסמים
בכתבי הקודש המושג “נס” מוזכר פעמים רבות. בילדותנו הורגלנו להסבר פשטני של “נִסים”, כמו נס חנוכה, נס פורים או נס יציאת מצרים, כדברים מופלאים שהתרחשו בניגוד לחוקי העולם המוכרים לנו. אך ברוחניות לאותם נִסים יש משמעות אחרת: הם מסמלים תהליך עמוק ופנימי שאדם עובר בדרכו הרוחנית.

“נס” מתאר מצב פנימי של אדם שבו הוא מבין שאין ביכולתו להשיג את המציאות הרוחנית בכוחות עצמו. ברור לו שרק הכוח העליון הוא זה שיכול להעניק לו את האפשרות לחוות קשר לרוחניות. נס חנוכה מתבטא בכך שהאדם מצליח להתחבר אל מה שרצה, האמין, והתאווה אליו כל חייו. יותר מכך, העולם שמתגלה לעיניו הוא הרבה יותר יפה וקוסם מכל מה שדמיין בליבו.

אם כן, התגלות הכוח העליון לאדם מכונה “נס”. גילוי זה חושף בפניו זווית ראייה חדשה, שונה מהאופן שבו ראה את הדברים עד כה. אותו אדם מגלה שהמציאות סביבו מושלמת, שתמיד הייתה כזו, ורק טבעו האגואיסטי מנע ממנו להרגיש זאת.

צפו בהרצאה “חנוכה בראי הקבלה” חלק א’

חלק ב’

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button