עשרת ימי תשובה – מה זה בכלל?

clip_image0022.jpgעשרת ימי תשובה קרבים אלינו בדהרה. יש כאלו שהמושג עשרת ימי תשובה מעלה להם את הדופק, ומעורר בלבם אימה קלה: האם אני אחתם לטובה? יש כאלו שלכבוד המאורע רצים להתנצל בפני כל מי שהם מכירים, כי הם רואים בכך הזדמנות אחרונה השנה “להיטהר” מכל הרע. ויש כאלו שנותרים אדישים. אם תזכיר להם את המושג עשרת ימי תשובה, הם יביטו בך בהבעה מלאה תמיהה: איזו תשובה? תשובה ממה?

 

רגע לפני שנפול אל ה”מובן מאליו”, הקבלה מזמינה אותנו לעצור ולהתבונן במשמעות המושג עשרת ימי תשובה מזווית אחרת: על איזו תשובה מדובר? מי קבע שיהיו אלה עשרה ימים ולא שבעה או שלושה עשר? והאם בכך שמחמת פחד אפזר מכתבי התנצלות או לכל הפחות אס אם אסים קצרים, תהיה בבקשת הסליחה שלי איזו תשובה אמיתית?

עשרת ימי תשובה אל עצמי
את חגי ישראל ומנהגיו הנהיגו גדולי המקובלים. הם קבעו את החגים כסימנים, המצביעים על החוקים הרוחניים שהם גילו במהלך חקירתם את המציאות הרוחנית. כלומר, לוח השנה העברי מציין שלבים בתהליך שעובר האדם בתוך ליבו. אחת מהתחנות הראשונות בדרך הרוחנית של האדם, נקראת עשרת ימי תשובה.
האדם שמתחיל במסע אל שורש נשמתו, עולה על מסלול שלאורכו הוא מכיר את הטבע הפנימי שלו ובד בבד מגלה את טבעו של הכוח העליון.
את הטבע העליון הוא מגלה ככוח שכולו אהבה ונתינה. את הטבע של עצמו הוא מגלה לעומת זאת כאגואיזם מוחלט. כלומר הוא מגלה שכל רצון, כל פעולה ומחשבה שלו מכוונים לכיוון אחד: ליהנות לתועלת עצמו, אף אם יהיה זה על חשבון הזולת.
מטרת האדם בהתפתחותו הרוחנית היא להידמות לתכונת הנתינה של הכוח העליון. אז הוא מתמלא בהרגשת בטחון וידיעה מלאה של המציאות שבה הוא חי.
השינוי שבלב
בין ראש השנה ליום כיפור, בעשרת ימי התשובה, האדם מגלה כי הסיבה לכל הסבל בחייו היא האגואיזם. הוא מגלה כי בכל עשר התכונות הפנימיות שקיימות בו, הוא הפוך לתכונת הכוח העליון, תכונת הנתינה והאהבה.
בתום עשרת ימי תשובה האדם מסיים את הבירור הפנימי, ויודע כבר מה עליו לתקן בתוך עצמו. אז הוא מגיע ליום הכיפורים. כעת הוא מוכן לקבל על עצמו לעבור לשלב השני בהתפתחותו הרוחנית – תיקון נשמתו בהתאם לטבע האהבה והנתינה של הכוח העליון.
חשוב להבין, שהחגים והמנהגים מציינים תהליך התפתחות אישי, שכל אדם עובר, ואינם קשורים כלל ללוח השנה. האדם יכול לחוות את המצב הרוחני שנקרא עשרת ימי תשובה בפנימיותו גם בכל יום חול רגיל. כלומר אלה הם עשרת ימי תשובה שבלב, ובהחלט לא “ימים” במובן של הזמן הגשמי.
לצפייה בקליפ: עדן הראל ועודד מנשה שואלים על עשרת ימי תשובה וחגי תשרי בראי הקבלה
לאתר קבלה

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button