חופש הבחירה והבחירה בחופש. מה נמצא בשליטת האדם, ומה לא?

חופש הבחירה שלנו הוא עניין מאוד מהותי, והקבלה עוסקת רבות בנושא הבחירה החופשית. מחקר מעמיק של יסודות הטבע יגלה לנו כי לאדם אין חופש הבחירה בכל פרט בחייו, אלא קיימים בו ארבעה גורמים המגדירים את אופיו, את צורת מחשבתו ואת מעשיו בכל רגע. חופש הבחירה שלנו מתברר מתוכם:

1) החומר הראשוני – ה”מצע” – המצע הוא מהותו הפנימית של האדם. על אף שהמצע מחליף את צורתו, הוא אינו משתנה לעולם. כדי להמחיש את הדברים, נמשיל את האדם לזרע של חיטה: זרע החיטה נרקב באדמה וצורתו החיצונית נעלמת לחלוטין, עם זאת מתהווה מתוכה נבט חיטה חדש.
2) התכונות הבלתי משתנות – חוקי ההתפתחות של המצע אינם משתנים לעולם. זרע החיטה לעולם לא יניב דגנים אחרים פרט לחיטה.
3) תכונות המשתנות בהשפעת הסביבה – סוג הזרע נותר בעינו, אבל צורתו החיצונית משתנה בהתאם לסביבתו החיצונית. גורמים נוספים כמו השמש, הקרקע, הדשן, הלחות והגשם, מצטרפים אל המצע, ומניבים איכות חדשה של אותו מצע.
4) השינויים שחלים בסביבה החיצונית – הסביבה המשפיעה על הזרעים מושפעת אף היא מגורמים חיצוניים. גורמים אלה עשויים להשתנות ולהשפיע על המצע בצורה עקיפה. למשל: בצורת או, גשמים חזקים מדי, עלולים להשמיד את כל הזרעים.
חופש הבחירה בסביבה נכונה
אם כך, היכן נמצא חופש הבחירה שלנו? או במילים אחרות, מה מתוך כל האמור לעיל יכול האדם לשנות? את הקוד הגנטי, את המצע – אין האדם יכול לשנות. גם את החוקים שעל פיהם משתנה מהותו ואת חוקי השפעת הסביבה עליו הוא אינו יכול לשנות. אך את הסביבה בה הוא נמצא, ובה הוא לגמרי תלוי – יכול האדם לשנות! האדם חופשי לבחור “לשתול” את עצמו בסביבה שתשפיע עליו להתפתח בכיוון הרוחניות. הבחירה בסביבה היא, אם כן, הבחירה החופשית היחידה של האדם בחייו.

עוד בהרצאה:
• אם אין לנו חופש בחירה, האם אנו אחראיים על מעשינו. מה צריך לעשות השופט שמולו עומד הגנב וטוען: “אני לא אשם! אלה הם הגנים והסביבה בה גדלתי שבגללם גנבתי.”
• האם בזה שבחרו לעורר בי את הנקודה שבלב אני מממש את חופש הבחירה שלי? מה עלי לעשות כדי שהרוחניות תהייה חשובה בעיני יותר מכל עיסוקי החיים?
• קבלה היא לא במקום החיים אלא בנוסף להם, תשאלו את הנרי דוד.
• קיום מצוות רוחניות הוא שאדם שמתקן את יחסו לזולת בעזרת מאור התורה.
• חכמת הקבלה עוסקת בדבר אחד- תיקון הנשמה. שום פעולה בעולם שלנו לא מביאה לתיקון הנשמה, אלא אם אנו לומדים מספרי קבלה מקוריים שמספרים על המציאות הרוחנית. באמצעות הלימוד אני מזמין על עצמי כוח שמתקן ומגלה לי את הנשמה שלי.
• בעולם הגשמי מה שחשוב לי זה התענוג, לעומת זאת בעולם הרוחני כל מה שאני רוצה הוא להכיר את הנותן.
• דווקא מתוך הבלבול בין הגשמיות ובין הרוחניות, האדם יכול להגיד: “רגע אז מה אני באמת רוצה?”
• מה זאת אומרת לבחור סביבה בכל רגע. האם סביבה זה רק איפה אני שם את הגוף שלי או שמא זה משהו אחר שבאמת אפשר לבחור בכל רגע?
• האם יש גורל?
ההרצאה ב”בית קבלה לעם” מבוססת על ההקדמה לתע”ס , אות ג’

צפו בהרצאה המלאה

הורידוMP3

 

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button