למה לא כל החיים הם גן ילדים? על בחירה חופשית מחוייבת המציאות

זו השאלה העקרונית בחיינו – מדוע ישנו סבל בעולם? האם נבראנו כדי לסבול?

מצד אחד, ההשגחה העליונה הציבה את התנאים האופטימליים לגידול הילדים – העובר גדל ברחם האם מוגן ומלא בשפע, לאחר מכן ההורים דואגים לכל מחסורו של הילד הקטן, הסביבה מטפחת אותו ותומכת בו עד שמגיע לבגרותו. אז היחס לאדם מתחיל להשתנות, עד שבסופו של דבר, חיי האדם הופכים למלחמת קיום של ממש – עול פרנסה, משפחה, זוגיות, מחויבויות שונות…

מהרגע שהתבגר האדם ויכול לבצע פעולות נכונות ובאופן עצמאי, החיים מתחילים לדרוש ממנו אחריות ונטילת שליטה על מהלך חייו. מדוע הבורא, הטבע, לא מתייחס אלינו כמו לתינוקות שלו במשך כל החיים?

התשובות נמצאות בכתבי הקבלה: קיימים חוקים כלליים, גדולים ומקיפים יותר, שאותם האדם חייב לקיים מרגע בגרותו ואילך. ולפני שהוא נעשה בוגר, הטבע מתייחס אליו בהתאם למידת התפתחותו ולא דורש ממנו לקיים את החוקים הללו.

הטבע ברא אותנו כך שבחלק השני של חיינו נהיה חייבים לבחור בעצמנו משמעות לחיינו. שהטעם בחיינו לא יהיה תלוי בקניית תענוגים, אלא בהשוואת הצורה לבורא, המשפיע. והשפעה היא כבר קניית טבע אחר.

אבל הלחץ הוא אותו לחץ. עד הבגרות יש לאדם רצון טבעי להתפתחות. ומעבר לזה, ההתפתחות היא מתוך בחירה חופשית, חופש שמציב לאדם ייסורים, שאת סיבתם הוא חייב לחקור בעצמו, ומתוכם להגיע להחלטה שעליו להשתנות.

עוד בשיעור:
• אם היינו בוחנים את עולמנו מתוך העולם הרוחני, לא היינו רואים שישנם נבראים. עצמים רוחניים הם עצמים חופשיים מהבורא, עצמאיים, שלא נשלטים על ידו. וכל עוד שאין ישות עצמאית, נפרדת מהבורא, לא נקרא שיש משהו חוץ ממנו. לכן עדיין אין נברא.
• מלאכים הם כוחות הטבע – לדוגמא, כוח המשיכה, כוח המגנט והכוח האלקטרוסטטי, גם הם מלאכים. מלאך הוא חלק אחד מהמלך ששולט במציאות. הבורא הוא מחשבה שמתוכה יוצאים כוחות שפועלים – מלאכים. ישנם אין ספור מלאכים. אין להם בחירה חופשית או קיום בפני עצמם. הם נפעלים מרצון הבורא.
• כל הצרות שלנו נובעות מההסתר. האנושות לא מכירה את כל רובדי המציאות כפי שהיא, כיצד פועל הטבע ולכן היא מגיעה למצב של ייאוש. חסר לאדם מידע נוסף, על החלק הנסתר במציאות, כדי להבהיר את התמונה. לא ברור לו כיצד הוא משפיע על העולם וכיצד השפעתו חוזרת אליו בחזרה – זאת מפני שפעולות אלו עוברות דרך מערכת הנסתרת מחושי האדם.
השיעור מבוסס על כתבי בעל הסולם – הקדמה לפנים מאירות ומסבירות, אות י”א, ספר “קבלה למתחיל”, עמוד 246

לצפיה בשיעור המלא

להורדת MP3

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button