התפתחות רוחנית – רק “למעלה מהדעת”

מהו ההבדל בין המושגים “למטה מהדעת”, “בתוך הדעת” ו”למעלה מהדעת” בעבודה רוחנית?

לכל אדם קיימות שלוש דרכי התייחסות ופעולה כלפי המצב שבו הוא נמצא באותו הרגע: למעלה מהדעת, בתוך הדעת ולמטה מהדעת. המושג “דעת” מעיד על ה”אני” של האדם – כל השכל שבו, עולם המושגים שלו, הניסיון שצבר במהלך חייו וכן הלאה. לכן משמעותו של המושג “בתוך הדעת” הוא שהאדם בודק ומקבל רק את מה שמתאים לתפיסתו באותו הרגע, למשל כמו בצורת המחקר המדעית המקובלת בעולמנו.

“למטה מהדעת” הוא ביצוע פעולה ללא בדיקה או ביקורת אישית. ביטוייה של דרך פעולה זו הם פנאטיות וחינוך שתלטני, שבהם האדם הולך אחרי מדריכיו כעיוור ולא מעיז לחקור, לבדוק או לבחור בעצמו את פעולותיו. בשיטה זו משתמשים כדי לחנך אנשים לקיום הרגלים מסוימים בתקווה שייטמעו בהם לכל החיים, למשל כמו ברוב הדתות בעולמנו.

“למעלה מהדעת” משמעו שהאדם בודק היטב את הנתונים שניצבים לפניו, מבין שהם בניגוד לרצונו ולתפיסת המציאות שלו, אך למרות זאת הוא מקבל אותם, מפני שהם הגיעו מדרגה עליונה יותר שעליה הוא סומך יותר מאשר על עצמו.

אדם הצועד בדרך התפתחות רוחנית, מצמצם את דרכי פעולתו להתקדמות בשיטת “אמונה למעלה מהדעת”: בדיוק כמו ילד שמחקה כל פעולה שהמבוגר עושה, גם אם אינו מבין את מהות הפעולה. אך כאשר הוא מתבגר ומגיע לגילו של אותו המבוגר, הוא מבין את הפעולה שביצע בילדותו. אנו רואים שבעקבות הפעולה למעלה מדעתו, הילד נעשה חכם יותר.

לפיכך, אדם שמעוניין להמשיך ולהתפתח צריך להישמע לגדולים ממנו. לכן אם נרצה לרכוש את העולם העליון, הנסתר מאתנו, אין לנו שום אמצעי אחר אלא לקיים את עצות המקובלים “למעלה מדעתנו”, כלומר להישאר כילדים המשתוקקים להתפתח, כמו שכתוב בספר הזוהר: “כילד קטן וחכם ולא כמלך זקן וכסיל”.

עוד בשיעור:
• אנו לא קובעים את המדרגות אלא רק את קצב ההתקדמות בהן.
• אדם מרגיש כל מצב ומצב בתחילה כשלילי, וזאת כדי להגיע להבנה האמיתית של המצבים.
• איך ניתן לחיות עם הדעת ומעל הדעת בעת ובעונה אחת? “דעת” זהו הכלי שלי, “מעל הדעת” זהו האור שממלא את הכלי. הם מתחברים עלי ידי המסך וזו הפעולה שלי. כשאני מחבר ביניהם זה נקרא, “זווג דהכאה”.
השיעור מבוסס על כתבי רב”ש – שלבי הסולם, תלמוד בבלי, כרך ה, דף 122, “ענין למעלה מהדעת”

צפו בשיעור המלא

הורידו MP3

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button