יצר הרע – טוב עבור התפתחות רוחנית

כל האמת על יצר הרע:

נסו להיזכר בכל מה ששמעתם עד היום על יצר הרע. ממש בהכל, בכל פרט קטן. נזכרתם? יופי. עכשיו אתם יכולים לשכוח מזה. הכל לא נכון.

לפי חכמת הקבלה, אפילו תאוות בצע או כוח, כמו רצון לשליטה או להרוויח מיליארדים עדיין לא נחשבים ליצר הרע. הכיצד? נוכל להבין זאת עם נבין את הסיבה שלשמה נבראנו.

השם “אדם” מעיד כי האדם נברא כדי להשיג שלמות ואינסופיות – אדם מלשון, אדמה לעליון, להיות דומה לבורא. בדרך למטרה הנעלה הוא עובר בהדרגה שלבי התפתחות גופניים, אנושיים ורוחניים, בהתאמה.

לפני שיתחיל בתהליך של התפתחות רוחנית, מנסה האדם ליהנות מכל מיני הנאות אפשריות, שאינן מובילות אותו כלל למטרה עבורה נברא. מקובלים מספרים שהחיים האמיתיים מתחילים מאותה הנקודה בה אנו מתחילים בתהליך התפתחות רוחנית. עד אז רק נגזר עלינו להבין שאותן הנאות קטנות חולפות במהרה ואין בהן סיפוק אמיתי. לכן אותם הניסיונות לנצל את העולם, שנידונו מראש לכישלון, אינם נקראים “יצר הרע”.

רק כשהאדם מנסה להגיע לרוחניות, נקראות המחשבות המפריעות והמסיטות אותו מהדרך הזו בשם ‘יצר הרע’. מדוע רע? כי האדם בעצמו קובע שהן רעות, כי מפריעות לו להגיע לרוחניות, להיות מאושר.

חכמת הקבלה מוסיפה ומלמדת, שאותן מחשבות “רעות” דווקא מועילות למי שרוצה להגיע לרוחניות הנכספת: הורים לילדים כבר יודעים, שכדי לפתח את הילד שיגדל עצמאי ומוצלח, צריך לאתגר אותו במשחקים, בעיות ותרגילים. כך גם העולם הזה, שאינו יותר מאשר תרגיל שדרכו אפשר ללמוד מהם חיים שלמים ונצחיים.

וכמו שהילד מקבל בכל פעם משחק קשה יותר שתואם את רמתו, כך בתהליך התפתחות רוחנית, כאשר באדם גדל יצר הרע. גדילתו של יצר הרע מובילה להגדלת הרצון להתגבר עליו ולהגיע לרוחניות, וזוהי כל מטרת קיומו.

עוד בשיעור:
• טעות לחשוב שעלינו לפרוץ אל עבר הרוחניות ולהשיגה בכוחותינו, כאשר בעצם אנו צריכים להגיע להרגשה שאיננו מסוגלים להשיג רוחניות – כשרוצים להשיג רוחניות אך מבינים שלא מסוגלים, פורצת התפילה מעומק הלב, ומתבצעת הכניסה אל תוך הרוחניות.
• הדרך להתגבר על היצר הרע הגדל בהדרגה, היא רק בעזרת חברה נכונה – חברה שמנסה להתאים עצמה למודל שקיים ברוחניות.
• מצוות הן הפעולות אותן עושים במסגרת חברה כזו הרוצה להשיג התפתחות רוחנית. מדובר רק בפעולות שמטרתן התפתחות רוחנית ולא בפעולות אחרות.
השיעור מבוסס על כתבי רב”ש – שלבי הסולם כרך ה’, תלמוד בבלי, “מהי התפילה על עזרה ועל סליחה בעבודה”

צפו בשיעור המלא

הורידו MP3

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button