דיון דמיוני על חינוך אמיתי – חלק שני

shutterstock_1759017.jpgהבורקסים עדיין מוגשים, אך כל הנוכחים בפגישה מספרים שיש בה משהו חדש, שלא היה בעבר: ישנה הרגשה שקיים פיתרון אמיתי.

חלקו השני של הדיון הדמיוני על הרפורמה להצלת חינוך ילדי ישראל, בהשתתפות נציג הורי התלמידים, נציג מערכת החינוך ומומחה לחינוך, להלן: מקובל.

נציג ההורים: בעיניי הגישה החדשה לנושא החינוך נשמעת מצוין, אך אני מייצג הורים רבים, מזרמים שונים ואיני בטוח שכולם יסכימו לשינוי כזה.

נציג מערכת החינוך: דעתי שונה – ייתכן שבעבר דבריך היו ממשיים, מאחר שאז התבססנו על ערכים שתאמו את ההשקפה הפוליטית של האחראים על מוסדות חינוך ילדינו או על שיקולים אחרים שאינם בהכרח לטובת התלמידים. הפעם החלטנו להתבסס על עקרונות הקיימים בטבע, חוקים אוניברסאליים וערכים שכל אדם ירצה שילדיו יתחנכו לפיהם – חינוך ליחס מתוקן בין האדם לחברה הסובבת אותו.

המקובל: כל הורה, גם אם אינו מאמין בכך בעצמו, מחנך את ילדיו להתייחס בטוב לסובבים אותו.
חינוך הילד ליחס טוב לחברו, שומר עליו ועוזר לו להסתדר טוב יותר בחייו.

נציג ההורים: אם הכוונה היא לצורת חינוך שבה מחנכים את הילדים ש”לתת זה טוב”, אני לא בטוח שהתלמידים יסכימו למסר כזה, גם אם הוא יהיה מקובל על ההורים. בנוסף, הטפת מוסר כבר לא עובדת בימינו.

המקובל: אנו לא מסבירים להם שלתת זה טוב, הם לא ישמעו מסר כזה. בנוסף איננו תומכים בהטפות מוסר או ברעיונות מופשטים. ילדים גדלים ומתחנכים על ידי משחקים ודוגמאות ובאמצעות משחקים ודוגמאות כאלה הם ירגישו בעצמם שכדאי להם לשנות את יחסם לאחרים.

פעילויות ומשחקים
נציג מערכת החינוך:
השיטה החדשה תכלול לימוד עיוני של חומר כמו שמקובל בבתי-הספר מאז ומעולם, אך יושם בה גם דגש על משחקים ופעילויות חברתיות ובכלל, נשתמש בכל דרך טבעית שבאמצעותה מתפתחים ילדים. נתכנן את הפעילויות האלו באופן כזה שהילדים יחושו מיד את התגמול החברתי שביחס טוב לאחר וירצו לממש זאת בעצמם.

נציג ההורים: האם הרפורמה הזאת תהיה האחרונה? במה שונה הפעם הזו מהפעמים הקודמות? איך נוכל להיות בטוחים שחינוך ילדינו יצליח?

נציג מערכת החינוך: עד עכשיו ידענו שהאגו המתפתח מהווה בעיה, אך לא ידענו מה אפשר לעשות כנגדו. לא ידענו גם כיצד להתמודד עם תופעות כמו היפר-אקטיביות מלבד תרופות או איך לטפל בבעיית הסמים המתפשטת. עכשיו יש לנו את הכלים להתחבר לדור הצעיר דרך נושאים שעליהם הם רוצים לשמוע ואנו מעוניינים שהם ישמעו. אין לי ספק שמעכשיו אנו עומדים בפתחה של תקופת חינוך בדרך חדשה, אמיתית, טבעית ומוצלחת.

מבוסס על שיעור קבלה ייחודי שעסק במשבר במערכת החינוך ובדרכים שחכמת הקבלה מציעה כדי לשנות אותו

צפו בשיעור המלא

הורידו MP3

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button