דיון דמיוני על חינוך אמיתי

hinuch.jpgמרפורמה לרפורמה, מערכת החינוך הולכת ומתדרדרת מדחי אל דחי, במסלול של כישלונות, שביתות ואובדן אמון הציבור במערכת. כל שרה או שר חינוך חדשים מתיימרים להביא שיטת חינוך חדשה, אך תוצאות אין.

כולנו היינו שמחים אם אחת מהרפורמות הייתה באמת גורמת לשינוי לטובה – שהייתה תוכנית לימוד שתעניין את התלמיד ושיטת חינוך שתגרום לו לרצות ללמוד. אך אנו רואים שאף לא אחת מהתוכניות הללו מתמודדת בהצלחה עם הנושא הזה.

מהיכרותנו את חכמת הקבלה והעקרונות שעומדים מאחוריה, אנו יכולים לתאר לעצמנו כיצד יראה חינוך מוצלח, חינוך המבוסס על עקרונות נכונים, שאותם אפשר לפגוש בכל מערכת טבעית בעולמנו.

חינוך אמיתי
כך יכול להיראות דיון דמיוני ואופטימי על רפורמה מהפכנית ,שתייסד את העקרונות הנכונים עבור חינוך ילדינו. בדיון משתתפים נציג הורי התלמידים, נציג מערכת החינוך ומומחה לחינוך, להלן: מקובל.

נציג ההורים: לאחר שסיימנו עם ברכות הנימוסין, הייתי רוצה לפנות לנציג מערכת החינוך בבעיה האחת שמטרידה אותי יותר מכל: השנה שני ילדיי התגלו כסובלים מהפרעת קשב וריכוז. כמו רבים מחבריהם, גם החלו ליטול ריטלין. אך אני לא רוצה ששנות ההתבגרות של ילדיי ילווו בנטילת תרופות הרגעה. אני עומד על כך שהרפורמה בחינוך תכלול פיתרון שאינו יאלץ את ילדיי ליטול תרופות כדי ללמוד.

נציג מערכת החינוך: אכן פיתחנו שיטת לימוד כזו שתתאים לצרכיו הטבעיים של התלמיד, אך לפני הכול, השינוי המשמעותי יתבטא בגישה ובאופן שבהם נחנך את הילדים. בנוסף לידע הכללי שאותו ירכוש התלמיד, ישאף החינוך לפתח ממש את האדם שמצוי בכל ילד וילד.

המקובל: הייתי רוצה להוסיף שהדור הנוכחי מאד מפותח ואינו זקוק בהכרח לכל אותם הנתונים הנלמדים בבית הספר ואינם רלוונטיים כל-כך לחייו. כאשר מנסים למלא אותו בכפייה בנתונים האלה, מתעוררת בילד התנגדות טבעית ובגלל זה אנו נאלצים להשתמש בתרופות הרגעה כדי לגרום לו לשבת בשקט בכיתה. לעומת זאת, אם נתייחס ממש לאדם שבו, למה שמעניין אותו באמת ולמה שנוגע לחייו, לא תהיה שום בעיה, הילד יפרח.

חכמת החיים
נציג ההורים: אני מסכים עם כל מילה, אך בכל זאת הייתי רוצה שילדיי ילמדו מתמטיקה.

נציג מערכת החינוך: לא רק שלילדיך עדיין תהיה האפשרות ללמוד מתמטיקה, אנו גם צופים שמערכת החינוך תגדל מדענים, מהנדסים וסטטיסטיקאים מצטיינים יותר מאי-פעם.

המקובל: ברפורמה החדשה תינתן האפשרות לתלמיד לבטא את כישוריו הטבעיים במלואם.
ישנם כאלה שיש להם נטייה טבעית למתמטיקה וכשילמדו זאת, הם ילמדו בשמחה ובהצלחה.

נציג מערכת החינוך: חשוב לציין שאנו מעוניינים להוסיף להשכלה הכללית גם חינוך על מערכות החיים עצמם. ניקח את הילדים לביקור בבתי חולים, במוסדות למיניהם הקיימים בחברה, אולי אף בבתי הסוהר. הלימודים יכללו גם יותר משחקים, טיולים ועזרים למיניהם.

המקובל: כדי לאפשר לכל ילד לפתח את האדם שבו, צריך ללמד ולהראות לו כיצד פועלות כל המערכות בטבע, זוהי חכמת החיים. פרט לכך צריך לאפשר לילד לחקור ולבדוק בעצמו את הנלמד. בזאת גם יתגלה מחדש יצר הסקרנות שטבוע בילדים ונגרום להם לעניין רב.

נציג ההורים: בזאת נסיים את הדיון על רפורמת חינוך ילדינו עד לפעם הבאה.

המשך יבוא…
מבוסס על שיעור קבלה ייחודי שעסק במשבר במערכת החינוך ובדרכים שחכמת הקבלה מציעה כדי לשנות אותו

צפו בשיעור המלא

הורידו MP3

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button