ללמוד מהטבע

ילד לא מודע לכך שהוא ילד, הוא מתבונן על העולם המקיף אותו ומתפעל מכל מה שרואות עיניו.

ילד לא מודע לכך שהוא ילד, הוא מתבונן על העולם המקיף אותו ומתפעל מכל מה שרואות עיניו. מתוך ההתבוננות סביבו הוא שואל הרבה שאלות כמו למה אני מי שאני, למה אני כאן, האם הטוב קיים, אולי הרוע שולט בעולם. הסקרנות מובילה אותו להתחיל לחקור כיצד בנוי העולם. הוא מתבונן בטבע, בשמש שמעל ראשו, בחיפושיות המתהלכות לרגליו, בפרח המקבל מזונו מהאדמה, בפרפר היונק צוף מהפרח ומאבק אותו. הוא רואה שהכל מקושר ומתחיל להבין שללא הקשר בין הדברים העולם לא היה יכול להתקיים.

חוכמת הקבלה מלמדת אותנו שגם אנחנו כמו הילד, צריכים להתבונן בטבע, לשאול שאלות, לחקור את טבענו ואת כח הטבע ולהתקדם לגילוי הרוחניות. המדענים מסבירים שהאטומים מתחברים למולקולות, התאים מתחברים לגופים, הציפורים מתחברות ללהקה כדי לצלוח את הנדידה, הכבשים מתחברות לעדר כשהטורפים מתקרבים. את כל זה הילד לומד בבית הספר, אך הוא לא לומד שהטבע אחראי על חיבור חלקים שונים לאחד, ידיעה זו מגיעה רק מלימוד חוכמת הקבלה. בני אדם מתחברים לשבטים, לעמים, חיבורים על פי תחומי עניין, אך בניגוד לטבע, החיבור בין אנשים לא מונע מלחמות, אסונות, דיכאונות ומשברים.

jay-mantri-TFyi0QOx08c-unsplash

בחיי היומיום בני האדם בקושי מסתדרים זה עם זה. הם רבים, מסתכסכים, מתקוטטים, בניגוד לטבע שם חיבור יוצר מעין שכל משותף, כמו אצל הציפורים שמתחברות במעוף משותף. תאים בגופינו מתחברים הופכים אותו להיות גוף חי שמתפקד ופועל בהרמוניה, אך מחוץ לגוף החי, ואנו בני האדם מפתחים אגו הגדל עד כדי ניצול הדדי. ההתפתחות הדרמטית שעברה האנושות הפכה אותנו ליותר תלויים זה בזה. מסר החיבור שקיבלנו מהטבע הוא למעשה לחץ שנבין כי אנו תלויים זה בזה, אבל היות ואנחנו לא מרגישים את התלות, אנו דואגים רק לעצמנו ולא לסביבה בה אנו חיים. כשאנחנו נתקלים בסכנה, כמו במצב מלחמה, עולה בנו הנטייה להתחבר, אך כשחולפת הסכנה אנחנו חוזרים לסורנו.

הגענו לעולם שהוא כפר קטן אחד והתלות שלנו הולכת וגוברת ודורשת חיבור יתר, אבל נדמה לנו שבחיבור אנחנו מאבדים את האינדיבידואליות שלנו ולכן מתנגדים לו. כאן נכנסת הקבלה שמלמדת אותנו שדווקא בחיבור בינינו הזהות הפרטית שלנו מתפתחת. לראייה, בטבע כל הפרטים שונים זה מזה, אך כל אחד נשאר בדיוק כמו שהוא ובייחודיות שלו משרת את האחרים. זוכרים את הפרפר הניזון מהפרח ובאותו זמן משרתו בהאבקה? כך גם אנחנו אמורים לפעול.

הקבלה מלמדת אותנו שאנחנו צריכים ללמוד מהטבע, לבנות סביבה ששואפת לחיבור בין פרטיה השונים. חברה בה היחיד פועל למען הסביבה בה הוא חי, מתאים עצמו לחוקי הטבע ומשתלב במערכת הטבע בהרמוניה וכך נהנה מהחברה. בלימוד הקבלה אנחנו מגלים שדווקא בהתקרבות בינינו בעבודה על מערכות יחסים טובות, כל המערכות יסתדרו ונוכל לחיות חיים טובים.

 

כתיבת תגובה

AddThis Social Bookmark Button