יחסים דו קומתיים

בתוכנית הרדיו FM103 בכל יום ראשון ב – 20:00 ,עונה הרב מיכאל לייטמן לשאלות מאזינים.

שאלה : אם הניגודיות והאיבה מפרידים בינינו, אז מדוע עלי לקבל את האחר כאח?

ראשית, מפני שהאמצעי הזה ניתן לנו לצורך יציאה מהגלות והעלייה מעל לטבע שלנו. משיב הרב לייטמן, שנית, בזה אנחנו נותנים דוגמה לכל העולם, כיצד להתעלות מעל העימותים. כי בכל מקום מסתמן אותו מצב של ניגודים בלתי פתורים. אנחנו הראשונים, ואחרינו יבואו כולם לאותה דרגת שנאה. תסתכל על התככים האירופאיים. עימותים דומים יתלקחו בכל מקום עוד מעט. כבר היום בעולם המערבי, נהרס מוסד המשפחה: אין בכוחנו לחיות ולהסתדר זה עם זה, אין בכוחנו להסדיר את יחסינו עם ילדינו. נאמר שאפילו: “בני בית ייהפכו לאויבים”.

והתרופה לכל זה היא אחת – ללמוד להתגבר על השנאה והדחייה, כדי ליצור רשת של קשר הדדי, “מטריית אהבה”, “כיפת אחדות”. עד כמה שהפתרון הזה נראה לא ממשי – הוא אפשרי ומהמצב הזה נצא למימד אחר של קיום – אהבת הזולת וערבות הדדית.

יחד עם זה, הרע נשאר, כי אין באפשרותנו להלחם בו. אי אפשר להתגבר על ההתנגשויות ההדדיות הבלתי פוסקות בינינו. אנשים מאמינים מתוך נאיביות שהמצבים הללו “ניתנים לריפוי”. אבל למעשה צריך פשוט להתעלות מעליהם, ולכונן קשר למרות המחלוקות.

אמנם, אנחנו לא מסכימים זה עם זה, לא יכולים לסבול את הזולת ושונאים אחד את השני, אבל יחד עם זאת, ב”קומה השנייה” אנחנו בונים בינינו קשר שמבוסס על אהבה ויוצאים לדרך חדשה בעיניים פקוחות ובהבנה מלאה שכל מה שאנחנו עושים הוא יצירת מציאות חדשה .

זוהי חכמת הקבלה, חכמת החיבור והאיחוד. כשמממשים אותה הלכה למעשה, נראה שאפשר לשלב שני כוחות:
1. מצד אחד , כוח הרע של פרעה שמפריד בינינו וכוח השנאה שאותו מסמל הר סיני.
2.מצד שני, כוח עליון אותו אנחנו מקבלים בעומדנו סביב הר סיני. זה הכוח שמסוגל לאחד אותנו.

שאלה: אי אפשר להסתדר ללא הכוח העליון? למשל, ישנם הרבה זוגות נשואים שחיים באהבה אמיתית וחזקה, ויחד עם זה, כל הזמן הם מתכתשים זה עם זה.

משיב הרב לייטמן: כדי לשמור ולהבעיר את האהבה, בני הזוג מנסים לשפר אותה על ידי סתירות וויכוחים ביניהם – מוסיפים קצת מלח ופלפל לזוגיות..אבל. זוהי מערכת יחסים בילטראלית. למרות שהיא כפולה, היא מתנהלת באותו מישור. ואילו אנחנו מדברים על עבודה בשני מישורים איכותיים שונים.

כתיבת תגובה

AddThis Social Bookmark Button