רשימות משיעור הקבלה היומי – 1.10.09
תיוג: בחירה חופשית, התפתחות רוחנית, זוהר, יסודות הקבלה, מבנה העולמות, סוכות, עבודה פנימית, תולדות הקבלה כתיבת תגובה
הכנה לשיעור
- ההתקדמות שלנו היא רק באור – כמה שאנו משתדלים לעשות כמוהו, אנו מזמינים התקרבות מאיתנו אליו, ואז אנו מגלים שאנו הפוכים ממנו.
- ההתקדמות היא בכוונה – שאני רוצה להיות כמוהו, ואז מקבלים את התמונה האמיתית – שאתה לא ראוי, שאתה הפוך.
- זו לא ירידה, זו האמת – גילוי הכלי; ועכשיו, על-פני הגילוי הזה, תשתוקק עוד הפעם, ותגיע לתיקון.
- אין לאדם כוחות להתגבר על גילוי הכלי החדש מעצמו – החיזוק הוא רק מהחברה.
- הכול נבנה מהירידות, מאותו החומר, שאם נתקן אותו, ממנו יבנה לנו הכלי הרוחני; כל ההרגשות שאנו חווים, אם אנו הופכים אותן ל"עליות", מזה אנו בונים את הנשמה.
- על האדם לשמוח שהכלי שלו גדל; עליו לבדוק, מעל הרגש, אם בכל פעם מתגלה לו כלי חדש, חיובי או שלילי, מעל מה שהיה לו קודם לכן.
- אנו פועלים על החברה והחברה פועלת עלינו ב-2 מישורים: 1 – אני צריך לתת חשיבות לסביבה ושפלות עצמי, וזה בא בזמן העלייה ממני; 2 – בחזרה, אני צריך לקבל מהסביבה את חשיבות ההשפעה ושפלות הקבלה, אותם אני מקבל בזמן הירידה. אם אני דואג לשניים הללו, יש לי כוח.
- פעולות אלו מתקיימות עד גמר התיקון; זו הסיבה שהנשמה התחלקה כביכול לשניים – כדי שיהיה לי משהו חיצון כביכול לעבוד כלפיו.
- קנה המידה לרמת הוויתור הנוכחית שאליה הגיע האדם – רמת ה"לא לשמה" שלו, הוא רק כלפי החברה.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
מאמרי שמעתי: מאמר צ"ו, מהו פסולת גורן ויקב, בעבודה
- "ירידה" היא לא בהרגשה הרעה, אלא בחוסר כבוד והערכה לרוחניות.
- בהתגברות על-ידי הסביבה ו"מעשים טובים", האדם זוכה ל"ענני הכבוד" – האור המקיף מאיר בו, וכתוצאה מכך הוא מתחיל להרגיש בו הארה כלשהי.
- "6000 שנות חיי העולם" – סדרת שלבי התיקונים, אותם צריך לעבור כל אדם ואדם.
- במידה שמתאמצים לצרף מלכות לבינה, אין ירידות ונפילות.
- הטבע מסודר כך, שאם האדם עושה את עצמו קטן – דואג לקטנות, וכל גדלות מגיעה אליו מלמעלה, במחויב, הוא כלל לא נופל.
- עלינו לדאוג כל הזמן רק להגברת כלי ההשפעה, ומה שיצא מכלי הקבלה שלנו יתווסף לזה, אך אל לנו לחפש זאת בעצמנו.
- שמחה היא סימן של סיום המדרגה – הגעתי למצב שאין לי כלום בכלי הקבלה ואני מעוניין להיות למעלה מהם בלבד. זהו מצב קטנות, והסימן שאני רוצה להיות בזה הוא שמחה.
- "עליה" – חשיבות הבינה על-פני המלכות, ההשפעה על-פני הקבלה.
- כמה שהפערים בין הכלים לאורות גדולים יותר, וביניהם נמצא הפסק, מסך, האדם גדול יותר; לכן עלי לשמור תמיד על כלי קבלה ריקים, ושתכונת ההשפעה תשלוט עליהם.
- "קרבן" – חלק מהרצון לקבל שאותו אני הולך לתקן בעל-מנת להשפיע.
- אף פעם אנו לא יודעים מתי מסתיים תיקון הכלים שלנו, ולכן עד גמר התיקון, עלינו ללכת ב"אמונה למעלה מהדעת".
- כל המציאות נקראת "אדם", ואליה עליך להתחבר. האור מתגלה רק בה – בכלי שלך, בכל יתר הנשמות, ולא בך; לכן אם לא תתחבר אליהם, לא תרגיש אף פעם את החיים.
- "אור" – ההתפעלות המתגלה כתוצאה מהשגת החיבור על-פני האגו.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
כתבי בעל הסולם: "פתיחה לפירוש הסולם", אות ל"ט
- האור יכול להתקבל בכלי, רק בתנאי שהכלי דומה לו באיזושהי מידה.
- "קו אמצעי" – עבודה נגד כלי הקבלה שלי, וקניית תכונת ההשפעה על-פני הרצון לקבל, כתוצאה מהויתור שלי.
- בקו אמצעי יש פעולה מיוחדת בהשתוות בין הנברא לבורא – בחיבוק, בחיבור, ואז ישנה השגה והרגשת הבורא.
- רצוי לא להתמקד בטכניקה, אלא ברגש.
- הבושה מתגלה אך ורק כפער בין הרצוי למצוי – בין כמה שאני מסוגל עכשיו להשפיע, ובין כמה שנותנים לי הזדמנות להשפיע; היכן שיש התרשלות, גניבה, חוסר תשלום.
- "השפעה" – מה שקורה בי כתוצאה מפעולת האור המחזיר למוטב.
- העולם הזה הוא כולו קבלה – אין נתינה, הכול במשיכה, ושום דבר לא עובר מהאחד לשני.
- אנו חייבים היום, בזמן ההסתרה, לעבוד בדיוק כמו ברוחניות, בדומה לצורה בה גדל הילד, אחרת לא נתקדם.
- אנו מתחילים את דרכנו הרוחנית מאפס, כי לא ניתן לבנות דבר חדש על התבנית הישנה.
- הכלים של הנברא הם למטה מפרסא בעולם הנקודים, והם גרמו לשבירה ממש.
- כתוצאה מעירוב כלי ההשפעה – בינה, וכלי הקבלה – מלכות, בעולם הנקודים, נבנו עולם האצילות, הבנוי מכלי השפעה עד הפרסא, ועולמות בי"ע – האח"פ שצריך לתקן. ומפני שבאח"פ הזה ישנם גם גלגלתא-עיניים, אנו יכולים לאזן ביניהם – להשוות בין כלי הקבלה לכלי ההשפעה.
- כתוצאה מהשבירה, מחשבת הבורא נכנסת לתוך הנברא, ומתוכה הוא מתחיל לחשוב ולגדול.
- בחירת האדם היא תמיד בלבנות "קו אמצעי".
- השתתפות עצמית היא מאמץ מצידי, שבו אני בונה את הכלי שלי. אתה לא מקבל יותר מהנקודה שבלב, ואתה מגדיל אותה פי תר"ך פעמים על-ידי ההשתתפות שלך.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
כתבי בעל הסולם, גילוי טפח וכיסוי טפחיים, שיעור 2
- כושר יכולת הסברת מבנה העולם הרוחני, תלויה במבנה הנשמה, ולא מרמזת דווקא על דרגת השגת האדם; אין בזה גדלות או קטנות אלא תפקיד.
- אך ורק כשנפתח לאדם חוש מיוחד – הנקודה שבלב, הוא מתחיל לראות את העולם, ולגלות בכלים שלו את התכונות וההבחנות עליהן כתוב בספרים.
- ה"רשות מן השמיים" היא גילוי מתוך האדם, שמסוגל להביע את הדברים במידה הנכונה (גילוי טפח וכיסוי טפחיים", ובצורה הנכונה.
- כל תלמיד קבלה, חייב לראות את עצמו משתתף במשהו בהפצה, כי בזה הוא מבטא את היכולת והרצון שלו להתקשר לאחרים.
- מטבע הדברים, המקובל לא יכול להוציא מעצמו יותר מאשר מה שהקהל יכול לספוג.
- יכולת הגילוי של המקובל, היא יכולת לקלוט את השיטה בצורה מערכתית נכונה, לדרג ולסדר אותה בתוך עצמו בצורה מדעית, אך לאו דווקא בצורת הגשה קלה; ואכן לעיתים ההגשה עצמה נעשתה בעזרת מקובל אחר, לדוגמא רבי שמעון בר-יוחאי ורבי אבא שכתב עבורו.
- עד ספר הזוהר, לא היה חיבור קבלי המסודר באופן שיטתי וסדור.
- כל יסודות החכמה התגלו כבר למקובלים הראשונים, וכל אלה שהגיעו אחריהם, מגלים את גילוייהם בדרגות עביות חדשות, על-בסיס השגות הראשונים.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
לחצו כאן למעבר למדור "שיעור הקבלה היומי"