רשימות משיעור הקבלה היומי – 14.10.2010
תיוג: בחירה חופשית, דת וקבלה, התפתחות רוחנית, זוהר, חברה, חינוך וקבלה, מבנה העולמות, מציאות ואשליה, עבודה פנימית, רוחני וגשמי, תלמוד עשר הספירות כתיבת תגובה
חלק א': כתבי רב"ש, כרך א', מאמר "וישב יעקב בארץ מגורי אביו"
- מצד הבורא לא קורה כלום, לא משתנה שום דבר – הכל משתנה אצלנו, בתוכנו ובהדרגה, על-ידי הרשימות המתגברות מקל לכבד יותר, כדי שנלמד בצורה הדרגתית איך להתייחס למה שאנו מרגישים.
- כל הלימוד בחיינו, הוא לימוד קבלת ההשגחה בצורה הנכונה.
- על-ידי הסביבה, נותנים לאדם הזדמנות לקשור את עצמו להשגחה שבאה מלמעלה.
- בדרך כלל האדם משתחווה לשני אלילים – אל טוב שאליו פונים ואל רע שממנו בורחים. מתוך כל הצורות הללו האדם צריך להגיע להכרה ש"אין עוד מלבדו" – גם כוח הרע וגם כוח הטוב מגיעים מאותו המקור, וזה מביא אותו להבחנה שאין רע או טוב, אלא שהבורא מתייחס אליו כהורה לילד, כדי ללמד אותו בכל רגע, ולכן עליו לשנות את יחסו להשגחה – לחינוך שאותו הוא צריך לקבל מהבורא.
- רק הסביבה יכולה להזכיר לאדם ולגרום לו להבין שהכל בא מהבורא שחושב עלינו, שכל זה לטובתנו ושצריך לחזק זה את זה כדי להיות גדולים ולהכיר אותו.
- הבורא שולח לנו צרות ודברים בלתי נעימים, ועלינו להבדיל ולראות שיש בהם יחס של אהבה ושהוא מיטיב לכולם. ואנו צריכים בכל צעד ושעל, לסדר את היחס שלנו כלפיו בחזרה – שזה מגיע מ"טוב ומיטיב" ומ"אין עוד מלבדו", ולעלות מעל ההרגשה של "מר ומתוק" ל"אמת ושקר".
- בסך הכל, הבורא דורש מאיתנו לעלות מעל ההרגשה לכוונה, ובזה אנו מתחילים להבין את מטרתו.
- כשנתחיל להתייחס לכל דבר במציאות רק בכוונה ולא לפי ההרגשה, נפתח בנו חוש חדש – אור חוזר, חסדים, למעלה מהדעת, ואז נתחיל להבחין בחוש הזה בבורא, ששולח לנו את כל ההרגשות, המקרים והמאורעות שמעליהם אנו צריכים להתעלות בקביעת היחס אליו.
- הרשימות שמתעוררות בנו בתהליך תיקון הטבע שלנו, יתנו לנו מכשולים – הרגשות טובות או רעות, ועל-פניהם אנו צריכים לקבוע את חשיבות ההשפעה, שהיא מעל כל מה שמתרחש ברצון לקבל שלנו.
- הלימוד הזה נקרא "לימוד קו אמצעי", "לימוד של יעקב", שהוא המייסד של כל ההליכה הזו בג' קווים, המסתמכים על 2 הקווים אברהם ויצחק המגיעים מלמעלה, והוא בונה כלפיהם את תגובתו הנכונה באמונה למעלה מהדעת – שלא משנה מה מגיע מלמעלה, זה תמיד הדבר הטוב שמועיל לי להגיע לכתר.
- רק אחרי שהתייאש האדם מסוגל לקבל את הקבוצה כאמצעי, כי רק אז הוא יכול להרכין את ראשו ולקבל את עזרתה.
- אני לא בעל הבית על האור ועל הרשימות, אני בעל הבית לקבוע על-פני הרשימות המשתנות, את עצמי כלא משתנה – כמרגיש את הנתונים שבי רק כדי להתעלות מעליהם.
- הבורא הוא החיים שבגוף, הכוח המתגלה בקבוצה, האור העליון שמתגלה בתוך הכלי.
- הקבוצה היא החומר שבו אתה מגלה את הדברים; היחס שלך לקבוצה נקרא "מסך", והאור שאתה מגלה על פניו נקרא "הבורא".
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ב': "זוהר לעם", פרשת "ויחי", אות תש"ע, שיעור 38
- החשוב ביותר בזמן קריאת הזוהר, הוא להרגיש את החיבור בינינו, שבו מתגלה הבורא. בקריאת הזוהר ישנה סגולה שבעזרתה נוכל להרגיש את החיבור.
- מה שהטקסט מדבר עליו, צריך להתברר בתוך החיבור.
- להרגיש את החיבור בינינו – להרגיש שכולנו נמצאים במערכת אחת, שממנה לא ניתן לזוז ועלינו להשתוקק לגלות ולהרגיש אותה, ומה שנגלה זה העולם הרוחני.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ג': תלמוד עשר הספירות, כרך ו', חלק ט"ו, עמוד א' תשס"ו, אות קמ"ה
- המצב הקבוע של זעיר אנפין הוא ו"ק ונקודה – 6 ספירות ונוקבא.
- לאחר השבירה והתיקון נוקבא חוזרת להיות נקודה תחת יסוד הזעיר אנפין, והאחוריים שלה עולים למוחין דפנים.
- מזיווג דהכאה יש לנו טעמים, ואחר כך הזדככות כתוצאה מביטוש פנים ומקיף, שממנה יש לנו נקודות. כתוצאה מהסתלקות האורות יש לנו אותיות.
- "אחוריים דאותיות" – ט' ראשונות דאחוריים, "אחוריים דמספר" – מלכות דאחוריים.
- כל התורה כתובה בערכים של אותיות – מספרים ופעולות המתרחשות. כל מילה ומילה מספרת לנו על סדר הכלים והאורות. הכל תלוי באופן שבו קוראים את התורה.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ד': כתבי בעל הסולם, מאמר "תורת הקבלה ומהותה", שיעור 2
- "סוף מעשה במחשבה תחילה" – לא יכולה להיות פעולה או תת פעולה, אם היא לא מסודרת בדיוק להשגת הצורה האחרונה הרצויה.
- הפער ביני לבין מישהו מחוץ לי, בונה בי את היכולת להרגיש משהו שקיים מחוץ לי – האלוקים. מתוך ההבחנה – אני והוא, אני נעשה ראוי להרגיש את האלוקות.
- מערכת האיזון בין כל הכוחות, הופכת להיות האמצעי לכך שאני והוא נהיה מקושרים יחד, נמצא קשר, מגע, דבקות.
- "מאהבת הבריות לאהבת ה'" – מהרגשת הבריות להרגשת ה'.
- "אלוקים" – מה שמתגלה בתכונת הבינה; כשאנו רוכשים את תכונת הבינה, אנו מגלים את התופעה שנקראת "אלוקים".
- על-ידי זה שאני מתחיל להרגיש באמת את רעי, והרבה רעים – פרטים, אני מתחיל להרגיש את הכולל – אלוקים, שורש הבריאה, הסיבה לפרטים.
- אנו צריכים להגיע לנקודה התחתונה, שממנה נוכל לקבוע את נקודת העצמאות שלנו – שאין יותר גרוע ורחוק מהאלוקים. אין טוב מהמצב הזה, כי בו אני נמצא בצורה עצמאית, ואם מתוך הנקודה הזו אני שומר על התפתחות עצמאית, אני מתפתח נכון. לכן יש צורך בדרגת העולם הזה.
- ראשית אנו צריכים לגלות את היצר הרע שלנו – מה שמבדיל בינינו ובין הזולת, להבין שאם אני שונא את הזולת אני שונא את הבורא, ולאחר מכן לרכוש את אהבת הזולת וממנה את אהבת ה'. וזו שלמות האדם.
- הכוונה היא לא לעשות שום פעולות חיצוניות, אלא תיקון הלב. וזה מה שתורה דורשת מאיתנו.
- מלמעלה למטה מתגלה תכונת הקבלה, ולמטה למעלה מתגלה תכונת ההשפעה.
- כל סולם המדרגות הוא מימוש תנאי הערבות, מדרגה 0 ועד דרגה 125. הערבות המינימאלית שאנו מנסים להשיג, זה מה שאנו מצפים שיקרה בכנס הקרוב.
- הערבות היא שאתה חותם על-פני גילוי הרצונות שלך, שחוץ מנקודת הייחוד יש גם גילוי הרע, והסכמה להיות למעלה ממנו.
- הכל תלוי רק בערבות.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
לחצו כאן למעבר למדור "שיעור הקבלה היומי"