כיתרון האור מתוך החושך – על בחירה חופשית ועצמאות
מהו הסתר? מתגלה לנברא חלק מהמבנה המקולקל שלו. הוא מרגיש שמשהו חסר לו, אז למעשה זה גילוי. לפני כן הוא היה בחוסר מודעות ועכשיו הוא מבין שחסר לו משהו. זה לא חושך, זה ה"אחוריים" של האור.
כל העבודה היא ב"לילות", בחושך. אם אדם יודע להשתמש איתו בצורה הנכונה, זו המתנה הגדולה ביותר עבורו. עד שלא נבנה את הכלי שלנו בחושך, לא נוכל להגיע לאור. עלינו להבין שכל המצבים הקשים הללו הם מטרתיים, ומגיעים מהבורא כדי לעזור לנברא להפוך לעצמאי. אנו חייבים להבין שרק במצבי חושך אנו יכולים לפתח עצמאות. עלינו להגיע למצב שחושך ואור יורגשו בנו כהרגשה זהה, וזה יקרא "תיקון הכלי בלמעלה מהדעת".
עוד בשיעור:
• "אמונה" היא תכונת הבינה שהאדם רוכש ובכך הוא משווה את צורתו לבורא. היא נרכשת מעל הכלים הטבעיים שלנו ולכן מכונה "אמונה למעלה מהדעת".
• כוח ההשפעה והאהבה של הבורא פועל בניגוד לטבענו האגואיסטי ולכן הוא מורגש בנו ככוח המביא לנו ייסורים.
• הבורא – כתר, מחולק לשני חלקים, עליון ותחתון. את החלק העליון –עתיק, אנו לא יכולים לגלות ואת החלק התחתון – אריך-אנפין, אנו יכולים לגלות. חלק זה מורגש בנו ככוח ההשפעה.
• להיות "גוי" או "ישראל" זו דרגה רוחנית, ללא קשר ללאומיות האדם. אם האדם מגיע למצב של בחירה חופשית ובוחר בהשפעה הוא נקרא "ישראל" ואם בוחר בתכונת הקבלה הוא נקרא "גוי".
• מהי "ציון" הרוחנית?
• העבודה היא השגת ה"אמונה" והתוצאה מכך היא השגת הבורא.
השיעור מבוסס על כתבי רב"ש – שלבי הסולם, מועדים – כרך ד', דף 13, "מהו למעלה מהדעת, בעבודה"