רשימות משיעור הקבלה היומי – 14.12.09
תיוג: בחירה חופשית, התפתחות רוחנית, זוהר, מבנה העולמות, מדע וקבלה, מציאות ואשליה, עבודה פנימית, קבלה לעומת שיטות אחרות, רוחני וגשמי כתיבת תגובה
חלק א': ספר הזוהר – קטעים נבחרים, פרשת נח, אות ש"ב
- לפני שאנו קוראים בספר הזוהר ובתורה בכלל, אנו צריכים לכוון את עצמנו בצורה הנכונה; אנו צריכים לסדר את התכונות הפנימיות שלנו כדי שנהיה מסוגלים לתפוס את מה שקיים סביבנו.
- ניתן לגלות את הכוח העליון, רק במידה שאנו דומים לו; זאת כל מטרתנו – לאסוף את כל התכונות שלנו ולסדרן כך שהן יהיו דומות לבורא, לכוח העליון שבו אנו נמצאים – "אדם".
- לפי אור החסדים שאנו יכולים לגלות מתוכנו, אנו מגלים את אור החכמה שסובב אותנו.
- מבינה (אלוקים), יוצאים כל הכוחות – חכמה וחסדים, לזעיר-אנפין בקטנות, המתפקד כ"שסתום", ובמידה שאנו, הנשמות, יכולות לתכלל ממטה למעלה במלכות דאצילות, היא מתחברת לזעיר-אנפין, שיכול להוביל את האורות מבינה למלכות ומשם לנשמות.
- כל הקיום, הוא האורות שמגיעים מבינה למלכות דאצילות.
- לא קיימים בתורה או במציאות תכונות או כוחות רעים; כל התכונות מצויות בהרמוניה ביניהן, והאור צריך להגיע דרכן לכל הנשמות.
- לא חשוב באיזו מידה הנשמה מעלה את החיסרון שלה; כל 125 מדרגות העלייה לאין-סוף, הן בין מלכות לזעיר-אנפין דאצילות.
- אנו בונים את הצינורות והשסתומים שמעבירים ומסתירים את השפע העליון, ובמידת התקשרות כל התכונות שבנו בצורה הנכונה, אנו פותחים את צינורות השפע.
- "צדיק" – מי שהגיע למידת השתוות הצורה עם הבורא, וכתוצאה מכך מצדיק את פועלו.
- "לשבח לכבודו" – שמחה המתפרצת בלב האדם, כתוצאה מיכולתו לקבל בעל-מנת להשפיע עבור הבורא.
- כל אחד כולל את כל העולם, ובעת קריאת הזוהר עלינו להשתדל לאתר את אותן התכונות והפעולות הכתובות בספר בתוכנו, ולצרפן לתמונה אחת של אור, כלי ומסך ביניהם – נקודת היסוד, היכן שיש מגע בין הבורא לנברא; לשם עלינו "למשוך" את כל הסיפור.
- אנו לא מתקנים דבר מלבד את התפיסה, את חוש ההתמצאות שלנו.
- עלינו לזכור ולהפנים, שהקשר הפנימי בין בני האדם הוא הכלי הרוחני, וכל היתר הוא מדומה.
- כל חכמת הקבלה נועדה כדי להבין בסופו של דבר את ספר הזוהר, כי את גילוי המציאות ניתן לעשות רק דרך ספר הזוהר.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ב': כתבי בעל הסולם, "פתיחה לחכמת הקבלה", אות ע"א, שיעור 28
- פרצוף ס"ג קובע את כל ההתפתחות.
- מלכות לא מסוגלת לקבל את תכונת ההשפעה מכתר, כי כתר הוא אור, אלא מבינה – רצון לקבל שכבר קיבל את תכונת ההשפעה.
- בינה הצטמצמה על-ידי מלכות, וכתוצאה מכך היא משפיעה לה בחצי מדרגה, בפרצוף קטן המכונה "עולם הנקודים", שבו יש רק חסדים.
- לאחר שיצאה קטנות דעולם הנקודים, נעשה זיווג על הפה, רשימו דנה"י דגלגלתא באור גדול; כתוצאה מכך ירד המסך מנקבי עיניים לנה"י וממנו התפשט האור בכל עולם הנקודים בגדלות.
- בינה מתכננת בראש שלה מה היא רוצה לעשות לרצון לקבל, וכתוצאה מכך יוצאת בחינה ג' – זעיר-אנפין.
- בגוף הפרצוף לא קורה דבר מלבד מה שהוחלט בראש; אנו מדברים על הגוף רק כלפי הפרצוף הבא.
- פרצוף המוליד מקבל יתר עביות, על חשבון הפרצוף הבא.
- הקו הדק נובע כתוצאה מקיומן של דרגות העביות השונות ותיקונן ההדרגתי; ללא דרגות העביות השונות, היה קיים עיגול בלבד.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ג': כתבי בעל הסולם: "תכונתה של חכמת הנסתר בכללה", שיעור 7
- בלתי אפשרי לחדור מחומר העולם הזה לחומר העולם הרוחני, כיוון שחומר העולם הזה מורגש בנו בתכונות על-מנת לקבל, ואילו חומר העולם הרוחני מורגש בנו בתכונות על-מנת להשפיע, ואין כל קשר בין שתי התכונות.
- כל המחקר שלנו ברצון לקבל, לא ייתן לנו להבין, ומכל שכן להרגיש, את העולם הרוחני.
- מיסטיקה – ניסיון לחקור משהו שאתה לא נמצא בו, ללא שינוי עצמי; מי שמתעסק כאילו ברוחניות, לפני שרכש תכונות רוחניות.
- ניתן לרכוש את תכונת ההשפעה רק על-ידי הזמנת המאור המחזיר למוטב – כוח שמוסיף לך על-פני תכונת הקבלה, את תכונת ההשפעה.
- במידה שאתה רוכש רצון להשפיע, אתה חוקר בתוכו תופעות, וסך-כל מחקר התופעות מביא לך את חכמת הקבלה.
- מצד העליון אין כל נתק כלפינו; רק מצידנו הנתק קיים, ולכן ישנו תהליך של יגיעה ומציאה.
- ביגיעה שלנו אנו מפעילים מערכת אלטרנטיבית – הבורא, שקושרת בין "לא לשמה" ל"לשמה", ומביאה אותנו להשגת המציאות הרוחנית.
- חכמת הקבלה היא המקום היחיד בו מתקיים קשר ההתפתחות בין דרגה תחתונה לדרגה עליונה יותר, בצורה ברורה ומדעית.
- בדרגת העולם שלנו אנו יכולים לדבר בוודאות על דרגת הדומם בלבד; ממצב הצומח והלאה, היכן שכבר פועל כוח החיים, אנו לא יכולים לדבר בוודאות, כיוון שזהו הכוח האלוקי, ואותו ניתן לחקור רק באמצעות חכמת הקבלה.
- "מדע" – כשאתה יכול להיות מחוץ למושא המחקר שלך ולחקור אותו בצורה אובייקטיבית; לכן חכמת הקבלה היא המדע האמיתי היחיד, כי באמצעות מדעי העולם הזה ניתן לחקור רק מתוך אותו מישור המציאות.
- היגיעה חשובה עבור האדם, כי בלעדיה לא יתפתחו בו כלי הרגשה שבהם הוא ירגיש את המציאות.
- היגיעה תלויה בך, אך את הנתונים שעל-פניהם אתה צריך להתייגע, העליון מסדר עבורך בצורה האופטימאלית עבור התפתחותך.
- הבחירה החופשית היא בסביבה, שיכולה לעורר אותך ליגיעה להתקדמות.
- בעולם הגשמי, התנועה היא מתוך מכות לכיוון הטוב האגואיסטי – התקדמות לא מודעת; בעולם הרוחני, התנועה היא מתוך מכות לכיוון הטוב האלטרואיסטי – התקדמות מודעת.
- חכמת הקבלה לא מטפלת בחומר, אלא בכוח המחייה את החומר – כוח ההשפעה, הנתינה, הבורא שיתגלה באדם; הצטברות הכוח הזה באדם מביאה אותו לחיי נצח.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
לחצו כאן למעבר למדור "שיעור הקבלה היומי"