רשימות משיעור הקבלה היומי – 15.12.09
תיוג: בחירה חופשית, התפתחות רוחנית, זוהר, חינוך וקבלה, מבנה העולמות, מציאות ואשליה, עבודה פנימית, קבלה לעומת שיטות אחרות, רוחני וגשמי כתיבת תגובה
חלק א': זוהר לעם: פרשת נח, אות ש"ט, עמוד 51
- אנו צריכים לחזור שוב ובכל פעם, לתפיסת העולם האמיתית – שהכול קורה באדם.
- "אהרון" – תכונת החסד המתפתחת בנו, כמו כל דבר, על-ידי התפתחות הרצון לקבל, שבזכותו אנו זוכים להעלות הכול למעלה, להשתוות עם הבורא.
- "יין" – אור חכמה; "שתיית יין" – קבלת אור חכמה; "שכרות" – קבלת אור חכמה ממעלה למטה במקום קבלתו ממטה למעלה ב"קו אמצעי".
- "אש" – שימוש ברצון בעל-מנת להשפיע; "אישה" – שימוש ברצון בעל-מנת לקבל.
- "בנים" – רצונות שנולדו מתוך המצב הקודם.
- "יפת" (קו אמצעי), "שם" (קו ימין) – רצונות מתוקנים שהתגלו מתוך מצב "נח"; "חם" (קו שמאל) – רצון רע שהתגלה מתוך מצב "נח".
- הנחש (ל"ב האבן, קליפת שמאל), קיים עד גמר התיקון, ובכל מדרגה צריך לברר חלק ממנו.
- התורה לא נכתבה במאום על ההיסטוריה, כל המדובר בה הוא כלפי האדם בלבד. ה"אני" הוא מי שמרגיש את מה שעליו הזוהר כותב.
- על-ידי הקריאה בזוהר, וחיפוש התכונות הכתובות בו בתוכי, אני פותח את נשמתי לעבודת השם האמיתית.
- כל פעולה שהאדם עושה, מכניסה את כל מערכת הנשמה לפעולה, כי הכול הוא מערכת אחת.
- בכל שלב, תחילה משתמשים ברצון לקבל ("אישה", "בת שבע") בצורה לא נכונה ("אוריה"), ולאחר גילוי הרע משתמשים בו בצורה הנכונה ("דוד").
- ההתפתחות היא לא על-ידי קריאת הסיפור הכתוב בזוהר, אלא על-ידי המאור המחזיר למוטב הטמון בו, המאיר על רשימות האדם, וכתוצאה מכך נבנה מהחומר מבנה מיוחד של אותה הנשמה.
- החטא הוא לא בהכרח גילוי הרצון לקבל המקולקל, אלא דווקא ההגבלה הכואבת – שלא ניתן לקבל את הכול בעל-מנת להשפיע, ואין לי אפילו דרישה לזה.
- "שלמה המלך" – אותו חלק "ישראל" שבאדם, שהגיע לגמר תיקונו הפרטי.
- התשלום הוא לפי כמות היגיעה, ולא עד כמה שאני מבין.
- מלכתחילה, עלי לגשת ללימוד הזוהר כשאני מחובר עם כולם – כל העולם והמציאות בי, וחוץ ממני ומהבורא אין כלום.
- "מסך" – מערכת הקשר שלי עם הבורא, המקשרת בין הנקודה השחורה שלי ובין ניצוץ האור הלבן.
- "לשון הקודש" – האיזון הנכון בין כוחות הימין והשמאל – "קו אמצעי" ממטה למעלה, בעל-מנת להשפיע.
- בספר הזוהר אין שום פיתרון; הפיתרון הוא בקריאה בכוונה הנכונה, בפנים; אז יבוא אליך פיתרון מלמעלה – המאור המחזיר למוטב.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ב': כתבי בעל הסולם, "פתיחה לחכמת הקבלה", אות ע"ד, שיעור 30
- מצד אחד, ס"ג חלש לעומת גלגלתא, אך מכיוון שהוא עובד רק עם חסדים, הוא יכול להתפשט מתחת לטבור ולמלא אותה בחסדים.
- נקודות דס"ג לא מסוגלים להשתמש באור החכמה, וכתוצאה מכך נעשה צמצום בבינה, שמתרשמת מכך שהיא לא יכולה להעביר אור חכמה למלכות – צמצום ב'; רושם זה נשאר בבינה עד גמר התיקון, היכן שצמצום ב' מתבטל.
- צמצום א' – צמצום המלכות; צמצום ב' – צמצום הבינה.
- על רשימו אחד, לא יכול להיות יותר מזיווג אחד.
- ממעלה למטה, הטעמים הם העיקר, כי רק לפיהם ניתן לעשות חשבונות – הכול נמדד כלפי הפרצוף הקודם, כלפי מה שטעמתי קודם; ממטה למעלה אין טעמים – עלי להתפתח ב"אמונה למעלה מהדעת" – נותנים לי טעמי חושך ועלי לקבלם כאור.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ג': כתבי בעל הסולם, "תכונתה של חכמת הנסתר בכללה", שיעור 8
- "אסור" בחכמת הקבלה – אי אפשר, לא לפי חוק הטבע.
- כיוון שאנו נמצאים בהסתרה, אנו עלולים לבצע פעולות ללא תועלת, ולכן קיימים "איסורי" המקובלים – אל תבזבז זמן וכוח, כי בזה אתה מזמין את הכוחות הרעים עליך, המורגשים בך כצרות וייסורים.
- אין פעולות בעולם שלנו מלבד פעולה אחת – העלאת מ"ן.
- מיסטיקה – אם אני לא מבקש לשנות את עצמי בהתאם לכוחות הטבע, אלא מבקש לשנות את כוחות הטבע כלפיי.
- הדבר היחיד שאנו יכולים לשנות במציאות זה את עצמנו, ואת השינויים הללו אתה יכול לבקש שהבורא יבצע.
- עלי רק לעשות בירור בי, מי אני לעומת הכוח העליון, ועד כמה אני צריך להשוות את צורתי אליו; בזה אשנה את גורלי לטוב.
- החינוך בחכמת הקבלה, תואם לצורת החינוך הנכונה כלפי הילדים, אך אנו מסרבים לקבל את עצות המקובלים.
- האור שמשפיע על כל האנושות הוא לא אור של תיקון, אלא אור של גילוי הקלקול; רק האור שאני מזמין על-ידי העלאת מ"ן, הוא "המאור המחזיר למוטב".
- האדם לא יכול ללכת בדרך האמת, אלא לאחר שבירר שכל שאר הדרכים הן שקר, כי דרך האמת היא המרה ביותר עבור האגו שלנו.
- אהבת אחים יכולה להתקיים, רק כאשר אנו מגלים שכולנו יצאנו ממקור אחד, ואז אנו נהיים כאחד, בדומה לאותו המקור; את זאת ניתן להשיג רק על-ידי תיקון מלמעלה.
- כל העבודה שלנו היא, איך להזמין את המאור שישנה את הרצון.
- אני צריך לשבור רק את הקרע, השנאה, הגאווה, הכבוד שמבדיל ביני לבין האחרים, ולספח את רצון האחרים אלי; הרצון לקבל של האחרים הוא מתוקן, מקולקל רק היחס, הגישה שלי אליהם.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
לחצו כאן למעבר למדור "שיעור הקבלה היומי"