רשימות משיעור הקבלה היומי – 23.12.09
תיוג: בחירה חופשית, התפתחות רוחנית, זוהר, מבנה העולמות, מדע וקבלה, מציאות ואשליה, משבר עולמי, עבודה פנימית, רוחני וגשמי כתיבת תגובה
חלק א': זהר לעם, פרשת וישלח, אות צ"ט
- הזוהר מסביר לנו, באילו רצונות אנו יכולים להשתמש, לתקן, להיות בחיבור.
- בכל מצב יש בנו את כל מכלול הרצונות, כל הנשמה, ובכל זאת אנו צריכים לברר כל רצון ורצון;
- מכיוון שהכול בא אצלנו מהקלקול, התיקונים הם מהקל אל הכבד.
- על-אף שעדיין לא הגענו לתיקון הרצונות הגדולים, כאשר אנו קוראים על זה, אנו מבררים את האורות, והם מתקנים אותנו.
- "עובד עבודה זרה" – כאשר קורה לאדם משהו בחייו המורגש כתופעה בתוך הרצון, אך הוא לא מרגיש שזה מגיע אליו מהבורא בצורה מכוונת; במקרה כזה, האדם מחזק את הקשר שלו עם הכוחות המנוגדים לבורא, ובזה מתחזק "גיד הנשה" שבאותו האדם.
- "רמ"ח איברים" – מצב קטנות, גלגלתא-עיניים שבפרצוף הנשמה, יעקב; שימוש ברצון לקבל, רק בעל-מנת להשפיע; לחבר לעצמך את כל מה שנראה לך זר.
- אנו לא יכולים לתקן אף רצון בעצמנו, ואפילו לא לברר אותו; ניתן לעשות זאת רק על-ידי בירור עם החברה, כלפי מי שנחשב זר בעיני.
- במידה שאני רוצה לחבר את כולם בי, לראות את כל העולם בי, אני מגלה באילו מחשבות ורצונות שלי אני יכול להיות מחובר למגמת ההתקדמות.
- כל העולם הוא תצוגה של הרצונות, התכונות הפנימיות שלי, ולכן מהאופן שבו אני רואה את העולם, אני יכול להבין עד כמה אני מתוקן או מקולקל.
- אתה לא צריך לעשות כלום; הפעולה היחידה היא לפתוח את עצמך כלפי אותו הכיוון שממנו תבוא ההתפתחות שלך.
- כל לימוד חכמת הקבלה בזמן ההסתרה הוא סגולה – למשוך ממנו את המאור המחזיר למוטב.
- הסתר – תינוק; גילוי א' – תלמיד – חפץ חסד – להשפיע על-מנת להשפיע – יעקב – רמ"ח איברים – גלגלתא-עיניים; גילוי ב' – מדען – אהבה – לקבל על-מנת להשפיע – ישראל – שס"ה גידים – אח"פ.
- הבחירה החופשית מתחילה מ"יעקב"; ממנו מתחיל האדם.
- הטוב מתגלה במידת גילוי הרע שבאדם.
- אנו לא צריכים להתגבר על משהו, אלא לברר את הדברים, ואנו לא מבררים את הדברים, אלא האור מברר אותם; כתוצאה ממשיכת האור, הוא מאיר על הרצונות שבהם מותר להשתמש בצבעי הקשת, ואת החלקים שבהם לא ניתן להשתמש הוא צובע בשחור.
- "אור" – גילוי אור הקשר בינינו; "לילה" – חוסר יכולת להתחבר עם האחרים; "הסתרה" – תכונת ההשפעה נסתרת ממני.
- ברוחניות, אנו מודדים הכול כלפי תכונת ההשפעה.
- העולם מתהפך אם אני חושב כך או אחרת; הכול בי.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ב': כתבי בעל הסולם, "פתיחה לחכמת הקבלה", אות פ"ד, שיעור 36
- טעמים, נקודות, תגין ואותיות – חכמה, בינה, תפארת ומלכות.
- נקודות – האורות שנמצאים למעלה, בתוך ולמטה מהאות; תכונת בינה שרוצה להשפיע למלכות, יחס הבינה לתחתונים.
- אור דחולם – הארה שכתר ואבא דנקודים, מקבלים מע"ב ס"ג.
- האותיות מתחילות מז"ת דבינה – היכן שכבר יש רצון לקבל מהנברא, שנועד לעורר אותו כדי להשפיע לבורא.
- מז"ת דבינה ומטה, הכול זה תכונת ז"ת דבינה – שרוצה לתת לבורא בזה שהיא מקבלת.
- חולם – בינה שמגיעה לכלים מלמעלה; שורוק – בינה שממלאת את הכלים; חיריק – בינה שלא מצליחה למלא את הכלים, והאור פורץ למטה.
- עלינו לחזור תמיד להויה הראשונה, ואז לא נתבלבל.
- בכל כתבי הקבלה והפעולות שאנו מבצעים, אנו מבררים את ההויה.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ג': כתבי בעל הסולם, "מבוא לספר הזוהר", אות י"ג
- החומר הוא האופן שבו אני מרגיש את הרצון.
- אנו יכולים לחקור את פעולות המהות על החומר, רק במלכות.
- צורה מלובשת בחומר מתקיימת, רק כאשר מלכות מסוגלת להתאים את עצמה ל-ט' הראשונות.
- אין לאדם כל חיסרון למהות, כי הוא עצמו תוצאה של פעולות המהות.
- עלינו לעסוק במה שמתגלה במלכות בלבד; אנו נמצאים בבחינה ד', ורק ממנה אנו מדברים.
- גם הרצון לקבל בא מהאור, וגם הרצון להשפיע שבו בא מהאור – הכול מהאור.
- "נשמה" – מידת ההשפעה שנמצאת ברצון לקבל.
- חוץ מהשפעה – עולם אין-סוף, לא קיים דבר; כל השאר הם הסתרות, בהן אני כאילו מתקיים, כדי שארצה להגיע מתוכן להשפעה, ולרכוש אותה בעצמי.
- העיקר עבורי זה ללמוד את צורות הרצון – צורות ההתאמה לבורא.
- החברה צריכה לשנות לי את החשיבות, מהשנוא ביותר לאהוב ביותר.
- לא אכפת לי מהחומר – הוא נתון מלכתחילה ואיתו אנו לא מתעסקים; אכפת לי מהצורה – איפה הצורה שאליה אני צריך להדמות.
- השוני בין "בעיתה" ל"אחישנה", הוא בחיפוש צורה חדשה, מתקדמת יותר, יותר דומה, דבוקה לבורא.
- אותה הצורה הרוחנית שהייתי צריך להתקין על עצמי ולא התקנתי, גורמת לי לייסורים – התגלות אותן הצורות שלא יכולות להתקבל בחומר שלי.
- כל הצרות והסבל בעולם שלנו, הן אותן הצורות שלא רצינו לקבל כצורת ההשפעה.
- בהסתרה, האדם מתקדם על-ידי התגברות על הייסורים; ברוחניות, האדם מתקדם על-ידי התגברות על הטוב.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
לחצו כאן למעבר למדור "שיעור הקבלה היומי"