רשימות משיעור הקבלה היומי – 8.12.09
תיוג: בחירה חופשית, התפתחות רוחנית, חברה, מבנה העולמות, מציאות ואשליה, עבודה פנימית, רוחני וגשמי כתיבת תגובה
הכנה לשיעור
- הכול תלוי בהרגשת החיסרון – בגלל שחסר לי, בגלל שחסר למישהו, או שמגיע דרכי ממישהו זר למישהו זר ועוד.
- 10 החסרונות שיש באותו כלי, שונים בעיקר באופי, באופן שלהם.
- במידה שהנשמות רוצות להתכלל ביניהן, הן מעוררות את מלכות דאצילות, שמתחברת לזעיר-אנפין, והוא ממשיך לה את כל האור מלמעלה.
- אנו לא מוחקים את ההבדל בין הפרצופים, העביות נשארת; "ואהבת לרעך כמוך" – התעלות על-פני העביות, הפער והשנאה שנשארים בינינו, ושימוש בהם כדי להגיע לזכות.
- "תיקון" – לא מוחקים ובונים מחדש, אלא מתקנים את השימוש בישן.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק א': כתבי רב"ש, כרך א', "חשיבותה של תפלת רבים"
- החסרונות באים מלמטה והתיקונים באים מלמעלה; מה שאנו מסוגלים לאתר מכל המצבים והתנאים שלנו, זה את החיסרון הנכון, ואם אנו מרגישים אותו, אנו מקבלים מילוי.
- ישנו רק מקום אחד שבו אנו נפגשים עם האור העליון, עם הבורא – יסוד דאצילות.
- ביסוד דאצילות ישנן כל ההכנות שהבורא עשה עבורנו: תרי"ג עיטין – האורות שמכינים אותנו, ו-תרי"ג פקודין – האורות שממלאים אותנו.
- הנשמות צריכות לעלות מהעולם הזה, דרך עולמות עשייה, יצירה ובריאה, למלכות דאצילות – נוקבא, ולהגיע למקום שבו נמצאת נקודת המגע ביניהן, ושם בנקודה זו מתקיימים התיקונים והמילויים השונים – 125 מדרגות העלייה.
- כל העליות במדרגות העולמות, הן במידת הקשר בין הנשמות, שרוצות להיות יותר ויותר מקושרות ביניהן, עד שלא יהיה ביניהן שום הבדל.
- התפילה שלנו יכולה להיות רק "תפילת הציבור"; הבקשה לתיקון היא רק בין הנשמות, כי רק שם הייתה השבירה.
- "יסוד" – "כל" – מקבל את כל ההבחנות שיש במשפיע מלמעלה, שמביא אותן למקום אחד "צר" (הרבה חכמה ומעט חסדים), בו יש הכול. הנשמות צריכות להביא את החיסרון שלהן, את הצורך לתיקון – חסדים, ואז מתקיים הקשר בין יסוד למלכות.
- "נשמות" – נטיית האדם להתקשר לאחרים; "גוף הנשמה" הוא התוצאה מתיקון חיסרון זה, ואז יתקבל בו המילוי – "אור הנשמה".
- "נשמה" – מידת הקשר ביני לבין כולם.
- "תפילת הרבים" – תפילה עבור הקשר בינינו; על תפילה זו יש תמיד מענה.
- כשמבקשים חיסרון אמיתי להיות מחוברים יחד, מגיע המילוי לחיסרון הזה, ואנו מתחילים להרגיש את הקשר ההדדי בינינו, ובתוך "אור החסדים" הזה, מתגלה "אור החכמה" – הבורא.
- צריכים לאתר את מקום החיסרון הנכון – מלכות כנגד יסוד; עלינו לבקש תיקון במקום השבור בלבד.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ב': כתבי בעל הסולם, "פתיחה לחכמת הקבלה", אות נ"ט, שיעור 25
- ברוחניות, אם האובייקט נפעל, הוא נחשב כמת; "רשעים בחייהם נקראים מתים" – כי הם נמצאים תחת שליטת הבורא ולא מסוגלים לסרב לתענוג; כולם כנועים לאור, עבדים, ללא תנועה מעצמם.
- אין כל בעיה להיות תחת שליטת הבורא – כל מתפקדים דרגות דומם, צומח וחי שבאדם ובעולם. כל הבעיות שלנו הן מפני שישנם הכוחות שמקדמים אותנו, שרוצים להוציא אותנו משליטת הבורא ולהביא אותנו לשליטה עצמית; לאחר שנרכוש דרגה זו, נבין שהכי טוב זה להיות כמוהו.
- ההבחנה העצמאית שהיא הנברא, נקראת "כוונה", והיא הכלי.
- כדי להתקרב ליצירת הנברא העצמאי, נעשה קשר בין תכונת ההשפעה – בורא, ובין תכונת הקבלה – מלכות; זהו קשר עדין, עמוק, רב שכבתי, ובו בינה ומלכות מדלגות כביכול על זעיר-אנפין שביניהן.
- "זעיר-אנפין" – "הקדוש ברוך הוא" – מערכת הקשר בין בינה למלכות.
- רק בקשר בין השפעה לקבלה ניתן לאתר את הבורא.
- צמצום ב', הוא השלב הראשון מצד הבורא, לברוא, להכין נברא.
- מלכות שעלתה לבינה חילקה אותה ל-2, ומקום הגבול בין כלי הקבלה וכלי ההשפעה נקרא "פרסא".
- לאחר צמצום ב', קיימות 2 התכונות המנוגדות – מלכות ובינה, בפרצוף, בנושא אחד.
- כל הפעולות ברוחניות נובעות מתוך חוק השתוות הצורה, כי זהו החוק הכללי.
- האיזון, האיחוד, הוא המטרה.
- סולם המדרגות קיים בפוטנציאל, בכוח; בפועל, רשת העולמות נפרשת בתנאי שהנשמה דורשת אור – תיקונים ומילויים, אז המערכת מתחילה לפעול באופן מיידי.
- אנו יכולים לדבר על זעיר-אנפין רק מתוך המלכות שמעוררת אותו, וכשהיא עושה זאת, היא מיד מקבלת צורה, דוגמא למה היא צריכה להידבק.
- אנו תוצאה משבירת הקשר הנכון בין מלכות לבינה, ובתוכו קיים התנאי לעצמאותנו.
- לאחר שנוכל להעדיף רוחניות על גשמיות – צמצום א', נוכל לרכוש את התנאים של צמצום ב'.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ג': כתבי בעל הסולם: "תכונתה של חכמת הנסתר בכללה", שיעור 3
- ככל שהרצון לקבל גדול יותר, הוא נמצא ביתר ריבויים; ההשתלשלות מעולם אין-סוף לעולם שלנו, היא גילוי הריבוי שיצא מנקודה אחת, והפך בצורה מדומה להבחנות רבות.
- במידה שאנו מצליחים לחבר את כל ההבחנות המרובות יחד, אנו מגיעים לאיחוד, ייחוד ומתפטרים מהייסורים.
- כשאנו בוחרים בכוח ההשפעה מעל כל הריבויים בתענוגים מקבלה, אנו מעלים את עצמנו ממטה למעלה.
- כל העבודה שלנו, הן במישור והן בעלייה, היא בצמצום ריבוי התענוגים, ההבחנות, והקליפה עוזרת לנו בזה בצורה טובה – בכל דרגה ודרגה היא מביאה לריבוי, ואני צריך לאחד אותו.
- העיקר בבניית הכלי, הוא להתעלות מעל הרגשת ריבוי הנשמות.
- כל המאמצים שלנו הם להגיע לאחד מצד הנברא ואחד מצד הבורא, שיתחברו לאחד ביניהם.
- על-פני כל הרצונות והמחשבות, עלי לעשות דבר אחד בלבד – להגדיל את חשיבות המטרה; בצורה הזו, כל הרצונות יקבלו את הצביון הנכון שלהם.
- ישנם רצונות שמבררים בדרגות דומם, צומח וחי שבאדם ובעולם – בירורים בהמיים, והם רוב הרצונות; וישנם רצונות שמבררים במידת הקשר עם מטרת, סיבת, מחשבת הבריאה, וזו דרגת האדם שבתוך האדם ובעולם.
- זמן ההכנה הוא הזמן החשוב ביותר, כיוון שבו, בתוך החושך, אנו מבררים את כל התכונות, המטרות והאמצעים שלנו. כל מה שיש לנו לאחר מכן, זה תיקון מה שהכנו בזמן ההכנה.
- החברה צריכה לספק לכל אחד ואחד את כוח ההתמדה, הביטחון והסבלנות, ש"אין ברירה"; כך מתקדמים ממצב למצב, בו בכל רגע דורשים את התשלום המיידי, אך מסכימים וממשיכים להתמיד גם אם לא מקבלים אותו.
- אם האדם בכל כולו משתוקק להגיע להשפעה, ובאותו הזמן מוכן להישאר בזמן ההכנה, הוא עובר את המחסום.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
לחצו כאן למעבר למדור "שיעור הקבלה היומי"