רשימות משיעור הקבלה היומי – 2.8.2010
תיוג: בחירה חופשית, התפתחות רוחנית, זוהר, חברה, חינוך וקבלה, מבנה העולמות, מציאות ואשליה, משבר עולמי, עבודה פנימית, רוחני וגשמי, תלמוד עשר הספירות כתיבת תגובה
חלק א': כתבי רב"ש, כרך א', מאמר "ענין אמת ואמונה"
- הבורא הוא תכונה אחת – השפעה, טוב ומיטיב. הנברא כלול מ-2 – יש ואין, ולכן כל הרגשה ופרט במציאותו באים כדבר והיפוכו, כהתנגשות בין 2 דברים מנוגדים, ורק בצורה הזו הנברא מרגיש שהוא נמצא.
- "אמונה" – שהנברא צריך לעבוד, לא רק במצב שהוא נמצא כבהמה הפועלת מתוך מה שיש לה, אלא במדרגה הבאה שעדיין אין בו, שהוא מקבל את התנאים של המדרגה הבאה כעובדה, למרות שהם הפוכים למצבו הנוכחי.
- בדרגות ההשפעה, כל דרגה עליונה הפוכה מהדרגה הקודמת, כי היא בנויה בהשפעה מעל הקבלה.
- כל עבודתנו היא באיתור הכלים שבהם אנו יכולים לגרום לעצמנו, שמדרגתנו הבאה תהיה רצויה בעינינו.
- יש לנו בעיה שאנו פועלים מתוך הרגל, בהכרה ובתת ההכרה, שמה שאנו רגילים אליו, אנו רואים ומרגישים, מקבלים בשכל בחשבון ברור, ומה שאנו לא מרגישים עובר לידינו ואנו לא קולטים את זה, זה נפסל בתת ההכרה עוד לפני שזה מגיע לתפיסה.
- האדם צריך להתרגל להיות כל הזמן ער בלהרגיש את הדברים ההפוכים בו – מצד אחד מה שהוא מרגיש וחושב במדרגתו הנוכחית, ובמקביל, לבקר ממדרגה עליונה יותר את מחשבתו והרגשתו, וכך להיות בכל פעם בין 2 המדרגות ולשמוח במצב הזה.
- את הכוחות להתעלות מעל מצבו, האדם יכול לקבל רק מהחברה, שתחזיק אותו כמגנט מעל הקרקע שלו.
- אם האדם מרגיש רק מצב אחד זהו שקר; המצב האמיתי הוא כאשר האדם מרגיש את עצמו בין 2 מדרגות, ושתיהן מביאות לו גם שלמות וגם חיסרון. זהו המצב התמידי, שצריך להיות בהרגל שלנו ועלינו להיות בשמחה שאנו בו.
- התפילה צריכה להיות מעומק הלב – בחינה ד' של החיסרון – חיסרון לחיבור אמיתי, להשפעה, ורק זה חסר לך, או שלא חסר לך ואתה מעוניין שיהיה חסר לך – חיסרון ללא חיסרון.
- אנו נמצאים בתוך הטבע, וכל מה שכותבים עליו המקובלים נמצא בטבע, ואנו לומדים איך אנו בנויים מהטבע הזה ואיך אנו יכולים להתעלות בצורה טבעית.
- כל הטעויות והחטאים שמתגלים הם בדרגת המדבר, כדי להראות לאדם היכן הוא טועה, ולא בדרגות דומם, צומח וחי – דרגת העולם הזה.
- ברמת העולם הזה הכל קבוע מראש ולא ניתן לשינוי.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ב': זוהר לעם, פרשת "לך לך", אות רפ"א, שיעור 18
- בזמן קריאת הזוהר, עלינו לחשוב על איך האור מתגלה בתוך הכלי המשותף שלנו.
- אל לנו להרוס דבר בטבע – לכל דבר יש מקום והכול תלוי באיזון.
- "מלאך" – מה שפועל לפי הטבע, ללא בחירה.
- המלאך הוא אמצעי, המחליט הוא דרגת האדם שלנו.
- על-מנת שה"חמור" (הרצון לקבל שלך) יתקדם, אתה צריך לבלבל אותו – להביא לו פיתוי או לעורר בו ייסורים עתידיים שעבורם כדאי לו לקום.
- עד כמה שנתקדם, נגלה עד כמה שאנו "עפר", ולכן אנו צריכים להשתדל למצוא בכל פעם תחבולות שבעזרתן נוכל לרמות את ה"חמור", ולעשות זאת בכוונה, מתוך דרגת האדם שבנו, כלפי דרגת החי שבנו.
- "קרבנות" – תיקון בעביות בדרגת "בשר". זהו התיקון האפשרי גדול ביותר שהאדם יכול לתקן.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ג': תלמוד עשר הספירות, כרך ו', חלק ט"ו, עמ' תרצ"ב, אות ו', שיעור 5
- הראש עובד רק לפי הרצון לקבל – הרצון רוצה משהו והראש נכנס לפעולה, ובמידת מורכבותו של הרצון, מתפתח הראש.
- הראש יכול לעבד רק את הדברים שנמצאים בתוך הרצון, ומה שלא קיים בתוך הרצון, הראש לא יכול לעבד.
- כשאנו באים לתקן את הרצון, לא יכול להיות שנבין את הדברים לפני שהם התגלו במעט ברצון שלנו. לכן אין לנו בעיה עם העובדה שאנו קוראים את "תלמוד עשר הספירות" במשך שנים וכמעט לא מבינים דבר – זוהי הצורה הנכונה של התפתחות השכל והרצון.
- עד שבירת הכלים, מה שהיה בראש מיד התפשט בגוף. לאחר שבירת הכלים, באצילות, ישנן הגבלות נוספות בראש, וכתוצאה מהן אנו צריכים לעשות החלטה בראש בהתאם למה שהראש מסוגל לחשוב, ולעשות החלטה כלפי הגוף, לפי מה שהגוף יכול לקבל.
- אין לראש יכולת לשלוט בגוף, אלא אם תחילה בינה עולה לראש, מבצעת שם תיקון, ואז מה שיש בראש החדש יוכל להתפשט לגוף.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
חלק ד': כתבי בעל הסולם, הקדמה לספר פנים מאירות ומסבירות, אות ה', שיעור 5
- בימינו, חייבת להיות הפצה בצורה הרחבה ביותר, אפילו אם העולם עדיין לא מוכן לכך, כי לפני מוכנות הרשת הכללית, מגיע האור מלמעלה ויכול לעורר את בני האדם.
- ברגע שחכמת הקבלה מתפשטת בעולם הזה וזמינה לכל אדם ואדם, ישנו תנאי, שהאור מתגלה בפני האדם ועוזר לו לפתוח את החכמה הזו. לכן עבודת ההפצה היא בשותפות עם הבורא.
- ברוחניות, כל פעולה צריכה להיות במאמץ, ועל-ידי החלטה מוקדמת המכוונת לדבקות.
- אנו נצטרך ללמד כל אדם ואדם, מה תלוי בו ומה הוא צריך לעשות. לשם כך צריכה להיות רשת חינוך ולימוד שתכסה את העולם כולו.
לחצו כאן לצפייה בחלק זה של השיעור
לחצו כאן למעבר למדור "שיעור הקבלה היומי"