אלטרואיזם – לא מה שחשבת

הדעה הרווחת בציבור מתייחסת למונח “אלטרואיזם” כנטייה לעזור לאנשים, בניגוד ל”אגואיזם” או לאדם “אגואיסט”, שהוא אדם שמנצל את הסביבה לצרכיו.

אז מה עדיף להיות אלטרואיסט או אגואיסט?

מצד אחד חכמת הקבלה מלמדת אותנו שהאגו הוא מקור כל הרע, הייסורים והצרות שנוחתים על האנושות. אך מהצד השני, כבר ראינו שניסיונות לקיים חיי שיתוף ונתינה אלטרואיסטיים, דוגמת הקיבוצים או רוסיה הקומוניסטית, נכשלו לחלוטין.

לכן קודם כל עלינו להבין מהו באמת אלטרואיזם ומה הצורך בו. לפי שיטת הקבלה, מתווסף לדגם מערכת היחסים ההדדית שותף נוסף – הכוח העליון. החכמה העתיקה ממשיכה ומלמדת אותנו שתכונתו של הכוח העליון היא להיטיב לכל ולכן, כדי לחוש אותו ואת השפע שנובע ממנו, על האדם להשוות את תכונותיו לתכונות אותו כוח נתינה אינסופי, כלומר להשתדל לאהוב את האחרים ולהיטיב להם.

אך לפני שנרוץ לרחוב ונתחיל בביצוע סדרת מעשים פילנתרופיים למיניהם, עלינו להפנים ולהבין את מטרת העניין. זוהי מטרה מיוחדת – להידמות לכוח העליון.

אם נעשה כן, שכרנו יהיה עצום. אדם שיצליח לרכוש את התכונה הזו, ישתווה לכוח העליון, יזכה להרגיש אותו בצורה ברורה ולזהות אותו כטוב מוחלט. אם מטרה זו לא תעמוד לנגד עינינו, ניסיונותינו לחיות בצורה אלטרואיסטית יהיו נידונים לכישלון, כמו בדוגמת הקיבוצים והקומוניזם הכושלים.

אך איך יכול אדם מן השורה להגיע למעמד כה נעלה והפוך מטבעו?

הפיתרון טמון בלימוד חכמת הקבלה – לכל אדם ישנה אפשרות לקרוא בכתבי הקבלה האותנטיים וליהנות מהייחודיות הטמונה בהם: “המאור המחזיר למוטב” – כוח מיוחד שמתקן והופך בהדרגה את האדם לדומה לבורא. ככל שהאדם מושך יתר מאור מהכתבים, הוא הופך ליותר ויותר אלטרואיסט ומתקדם לעבר השכר המובטח לו – גילוי הכוח העליון.

עוד בשיעור:
• ליהנות מהנאות העולם הזה לא נקרא ‘אגו’, אפילו לא לאכול עשר ארוחות ביום או לרצות ולנסות להרוויח מיליארדים. ‘אגו’ אמיתי מופנה רק כלפי הכוח העליון ונגד ההשתוות לתכונותיו.
• אין צורך לשנות את התכונות שאיתן נולדנו.
• גם אם כולם מחמיאים לך ואומרים ‘צדיק’, עליך לבחון את עצמו כרשע. מדוע? כל עוד אדם לא גילה בצורה ברורה את הכוח העליון, עליו להיזהר שלא להסתפק במחמאות הסביבה ולסטות מהמטרה הסופית – גילוי הכוח העליון בשלמותו.
• ‘לא לשמה’ זהו מצב גבוה שבו האדם רוצה בכל ליבו להגיע ל’לשמה” – לחיות ולפעול כמו הכוח העליון, אך לא מצליח בכך. כאשר תתגבש בליבו בקשה שלמה, הוא יזכה להגיע ל”לשמה”.
השיעור מבוסס על כתבי רב”ש – “הצורך לאהבת חברים”, שלבי הסולם, כרך ה’, תלמוד ירושלמי, דף 10

צפו בשיעור המלא

הורידו MP3

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button