המתכון עבור חינוך נכון

איך גורמים לילד לקום כל בוקר עם חיוך לבית הספר? כיצד גורמים לו לפתוח את הספרים בחדווה, להעמיק, לחקור, לרצות לדעת עוד ועוד?

בצורה שבה מתנהל החינוך היום, התלמיד לא מרוויח מביקוריו בבית הספר יותר מאשר מילוי תאי המוח שלו בידע שהנחיצות שלו לחייו בהמשך הדרך מוטלת בספק. אם במדעים מדויקים מלמדים את החוקים שלפיהם פועל הטבע, מקצועות הומאניים כמו גיאוגרפיה והיסטוריה נלמדים באופן שונה בכל מדינה ומדינה ומושפעים משיקולים שאינם תמיד לטובת הילדים. פלא שהם מעדיפים לשחק במקום ללמוד?

באופן טבעי, ילדים רוצים ללמוד על החיים. סקרנותם דוחפת אותם להתפתח ולגלות את העולם. אם מלעיטים אותם במידע במקום לספק להם את מה שהם רוצים וצריכים, הם מואסים בכך. בוודאי שזוהי אינה אשמתם.

חינוך ילדים נכון יכול להצליח ובזמן קצר. חינוך כזה מסביר לילד על האופן שבו מתנהל העולם ועל החוקים האמיתיים שלפיהם הוא פועל. הוא מספק לו מידע חיוני כל כך, על הסיבה והטעם בחייו.

שאלות על החיים
הסיבה להצלחת שיטת חינוך כזו טמונה בעובדה שהיא עונה על הצורך הבסיסי של הילד – לשאול שאלות על החיים. בנוסף, ילדים מסוגלים לתפוס את ההסברים בקלות יתרה מאשר מבוגרים, שהתרגלו כבר למערכות מלאכותיות, שטובות רק באופן תיאורטי.

חינוך נכון אינו מבוסס על פרקי מוסר וכדומה, אלא על פיתוח של קשר נכון, אמיתי וטבעי בין בני אדם. לכן גם הורים שלא מאמינים באידיאל הקבלי של השפעה ונתינה לזולת, ישמחו לחנך את ילדיהם בצורה כזו, הרי בכל מקרה, חינוך ילדים ליחס טוב כלפי הזולת הוא החינוך הרצוי לילדים, שיעזור לשמור ולהגן עליהם בעתיד.

עוד בשיעור:
חינוך לא ימנע מהילד להתנהג בצורה אגואיסטית בחיי היום-יום, אך בכל זאת ישפיע על ההתנהגות ויגרום לשיפור ניכר, במיוחד יחסית למשבר הקיים בימינו.
• לא ניתן לחנך את הנוער בצורה הנוכחית. הרצון לקבל לא יאפשר זאת.
• אם ניקח לדוגמה כיתה אחת בבית ספר שמתחנכת נכון, אפשר יהיה לראות בפרק זמן קצר את ההבדלים בינה לבין יתר הכיתות.
השיעור מבוסס על כתבי בעל הסולם – “שמעתי”, מאמר ה’, “לשמה זהו אתערותא דלעילא. ולמה צריכים אתערותא דלתתא?”

צפו בשיעור המלא

הורידו MP3

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button