העיקר הכוונה

treasure.jpgחוק מספר 18 בספר חוקי החיים קובע, שככל שדבר הוא יקר ערך, כך מוצבת עליו שמירה יתרה. יהלומים, כסף רב ומסמכים חשובים, מאוכסנים בכספות במרתפי בנקים ונשמרים בקפידה תחת עשרות אמצעי בטיחות אלקטרוניים ואנושיים. אני לא חושב שראיתם חנות מכולת שממוגנת באופן דומה… 

אם נבחן את חייו של ראש הממשלה לדוגמה, נראה שהוא נוסע ברכב שרד מאובטח, מוקף במאבטחים חסונים וחמושים. אבל למי מאיתנו שישקיע את מיטב כספו כדי לסדר לעצמו אבטחה שכזו, מצפה התמודדות לא פשוטה עם לעג ומבטי תמיהה מצד הציבור. 

המסקנה הישירה והמתבקשת מחוק מספר 18 היא, שאם דבר מסוים נשמר בקפדנות, כנראה שטמון שם אוצר כלשהו.

אם כך, שואל הרב יהודה אשלג במאמרו “תורת הקבלה ומהותה”, למרות שהוצבו הגבלות ואיסורים כה מרובים על לימוד חכמת הקבלה, האם יכול להיות שקיים  בה משהו בעל ערך רב, משהו שנחוץ לכולם?

איך יכול להיות שמצד אחד אסור ללמוד קבלה ומצד שני שהיא אוצר שחיוני לכולם?
ברשימת “עשרת הסברות השגויות של 500 השנים האחרונות”, ממוקמת במקום גבוה במיוחד הסברה לפיה אסור ללמוד קבלה. למען האמת, מאז ימיו של האר”י הקדוש מותר ללמוד קבלה ועל כך כתב אפילו תלמידו הבכיר, הרב חיים ויטאל.

אבל מה זה בכלל ללמוד קבלה?
אפשר לתמצת את הכח העצום שטמון בלימוד חכמת הקבלה למילה אחת, מילה בעלת משמעות עמוקה מאין כמוה: כוונה. או יותר נכון, שינוי הכוונה.

כוונה היא יחס לחיים:
נסו להיזכר באחת הפעמים שבהם שאלתם אדם אחר, “למה אתה מתכוון”? אם נתעמק מעט בשאלה ונשאל אותה מחדש, היא תישמע כך: “שמענו את מה שאמרת וראינו את מה שעשית, אבל, איזה יחס רצית להביע בכך?”.

גם באינספור הפעמים שהשתמשנו במשפט, “סליחה, לא התכוונתי”, רצינו בעצם לומר ש-“אם התרשמת שפעלתי בצורה שלילית אני מצטער, כי זה ממש לא היחס שאותו ניסיתי לבטא כלפיך”.

חשוב לקרוא את האותיות הקטנות…
אחד מחוקי הטבע הבסיסיים שאותם מסבירה חכמת הקבלה, קובע שאנו נולדים עם יחס ברור ומאוד פשוט לחיים – אנחנו רוצים ליהנות. ליהנות ככל האפשר. ליהנות זה טוב ובעיקר, טבעי. הבעיה היא שאותו חוק נחתם באותיות קטנות למטה: הטבע לא מתחייב להנאה נצחית. להיפך, כל תענוג סופו להסתיים.

מכירים את זה? יצא לכם להשתוקק עד כלות הנשמה למשהו, להשיג אותו, ובסופו של דבר למאוס במה שהשגתם אחרי מעט מאד זמן?

העיקר הכוונה
כדי ליהנות ללא הגבלות, אנו זקוקים לשיטה שתסביר לנו מהם ההגבלות שמפריעות לנו ליהנות מהחיים ובמקביל, תדריך אותנו כיצד להתגבר עליהן. המקובלים מספרים שיש שיטה כזו – שמה, חכמת הקבלה.

על-פי חכמת הקבלה, אפשר לחוות הנאה בלתי מוגבלת רק אם נשנה את היחס שלנו, את הכוונה שרוכבת מעל כל פעולה שאנו מבצעים במהלך חיינו.
השיעור מבוסס על כתבי בעל הסולם – מאמר “תורת הקבלה ומהותה”, ספר “קבלה למתחיל”

צפו בשיעור המלא

הורידו MP3

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button