מה הקשר בינינו לבין עם ישראל?

passport.jpgבמקור, ישנן שבעים אומות בעולם. משקעי ההיסטוריה וחוסר הוודאות לגבי השורש של כל אומה ואומה אינם מאפשרים לראות במדויק כיצד האנושות מתחלקת לשבעים אומות, אך ניתן לראות בקרב הרוב המוחלט של העמים, גאווה לאומית ותחושת שייכות לאומה שלהם.

אך אם נכוון את המשקפת שלנו לאזור המזרח התיכון, נגלה תופעה ייחודית – מכל רחבי תבל התאספו קבוצות אנשים שונים זה מזה בתכלית – בשפה, בתרבות, במראה ובגישה לחיים, אך למרות הפערים הם מנסים לחיות יחד במדינה אחת. האם יצליחו במשימתם לחיות ביחד כעם מאוחד?

 השסעים המעמיקים בין כל קצוות החברה הישראלית, מקרי האלימות הגוברים והמשברים בכל התחומים, מהפוליטיים, דרך המשברים הכלכליים ועד המשבר בחינוך, מראים שלא כל-כך נחלנו הצלחה במשימתנו. בין קבוצות האנשים הקוראים לעצמם “עם ישראל” יש יותר מדי מחלוקות וכמעט ולא דבר אחד במשותף.

וכמו בכל נושא,
גם במקרה הזה חכמת הקבלה באה לעזרתנו ומסבירה לנו מדוע קורה כך:
מקובלים מסבירים שעם ישראל אינו נכלל בין שבעים האומות שהזכרנו קודם לכן. כמו שראינו ורואים בכל יום מחדש, אין כמעט דבר המשותף לכל האנשים המכונים “עם ישראל” באופן טבעי. ניסיונות לאחד את העם בצורה מלאכותית, כמו נסיונות ההיתוך הזכורים לרעה משנות ה-50, או חזונו של הרצל, לא צלחו.

עם ישראל לא נולד לפני מאה שנה וגם לא לפני אלפיים שנה. את רגע היווסדה של האומה הישראלית אנו יכולים למצוא במקרא, בסיפור יציאת מצרים. הגם שלסיפור משמעויות רוחניות עמוקות יותר שנוגעות לפנימיות האדם, די לנו בקריאה שטחית של המתואר במקרא מספיק כדי שנוכל להבין מהו הבסיס לקיומנו כעם.

מכנה משותף אחד
קבוצת אנשים חסרי כל, מיואשים, שזה עתה יצאו משנים של עבדות במצרים ומתקדמים במסע במדבר, נמשכת אחר נקודה אחת המובילה אותם קדימה. המכנה המשותף היחיד שמאחד אותם הוא הבריחה מפרעה שהעביד אותם בפרך. רק ההליכה אחר נקודת האור הנקראת משה, מחזיקה אותם יחד.

מספר ימים עברו במדבר עד שהחבורה העייפה הגיעה אל הר גבוה. מצב החרום סביב החדיר בהם את המסר, “התאחדו, או שכאן יהיה מקום קבורתכם”.

ברגע אחד של התעלות מעל הטבע, הם מסכימים פה אחד, “נעשה ונשמע”. הם מתאחדים ומקבלים “תורה”, כלומר שיטה לצאת ממצבם השפל אל עבר עתיד מיוחד, כאומה הרוחנית הראשונה בעולם.

אז מה הקשר בינינו לבין עם ישראל?
זהו הרגע שבו נוצר עם ישראל, עליו אמרו כבר חכמינו ש”כל ישראל ערבים זה לזה”. היום, לאחר אלפיים שנה שנפוצנו לכל עבר, ההיסטוריה חוזרת על עצמה (ולא במקרה…).

כמו אז, גם היום אנו נדרשים לבחור את אותה הבחירה שעמדה אז בפני עם ישראל – וכולנו תקווה שגם הפעם נבחר נכון ונתאחד.
השיעור מבוסס על כתבי בעל הסולם – “אהבת ה’ ואהבת הבריות”, ספר “פרי חכם מאמרים”

צפו בשיעור המלא

הורידו MP3

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button