בחירה חופשית – 300 מילים למחשבה

לפני כ-200 שנה, הגה הפילוסוף הצרפתי לאפלאס את הרעיון המהפכני שכונה “מכונת לאפלאס”. לפי לאפלאס, אם היה לנו את כל המידע לגבי ההווה, היינו יכולים להסיק ממנו במדויק מה יקרה בעתיד, כולל כיצד יפעל האדם. מאז, מייטב המדענים לא הפסיקו לחקור את שאלת חופש הבחירה, עד שהיום קובעים הפסיכולוגים והגנטיקאים שלא קיים חופש כזה בכלל. כל פעולותינו, אומרים המומחים, נקבעות על ידי הגנים שירשנו מהורינו, על ידי החינוך שקיבלנו בילדות והסביבה שבתוכה אנו חיים.

באופן טבעי הדבר יכול להראות לנו מוזר. הרי כשהשעון המעורר מצלצל בבוקר, אני הוא זה שבוחר האם להישאר במיטה או לקום, אני בוחר מה אלבש, בוחר כל פעם מחדש ללכת לעבודה במקום להעמיד פני חולה או להתפטר ולצאת לפנסיה מוקדמת בתאילנד, וכך במשך כל שעות היום – יש לי בחירה חופשית ושליטה על חיי. האומנם?

שלילת העצמאות שלנו עלולה להישמע עוד יותר מוזרה למאמיני הדתות השונות. הרי אם אין לנו בחירה חופשית אז מדוע מגיע למישהו שכר או עונש? אם לא בחרתי את מעשי הטובים, אין אני ראוי לקבל עליהם פרס ולהיפך, אם נכפה עליי לעשות דבר הנחשב לרע, מדוע עליי להיענש עליו?

חכמת הקבלה מלמדת שכל זה נכון ושהגיע הזמן שבו דבר זה ייוודע לרבים. כמו שלא בחרנו לאילו הורים להיוולד ובאיזו תרבות או מדינה לחיות ולגדול, אנו לא בוחרים שום דבר בחיים האלה. בעוד רגע נרצה לעשות פעולה מסוימת, בלי שנדע אפילו את מקור הרצון הזה, רק בגלל שהוא התעורר בנו לפתע. זה לא אני שבוחר, הבחירה שלי נקבעת מראש על ידי תורשה, חינוך וערכי הסביבה.

הזדמנות לבחירה חופשית
אז מתי זה אני שבוחר? בחירה חופשית אמיתית, כלומר התעלות מעל כל אותם הנתונים שכבר הוטמעו בי, ניתנת לביצוע רק על ידי עזרה חיצונית, עזרה “מלמעלה”. זוהי הזדמנות מיוחדת שניתנת ליותר ויותר אנשים כיום – לגלות בתוכם רצון מיוחד הנקרא “נקודה שבלב”. לאדם שהתגלתה בו “נקודה שבלב” ניתנה הזדמנות לבחירה חופשית ועכשיו נותר לו רק לנצל אותה – להעדיף חיים רוחניים על פני החיים הרגילים בעולמנו ולפתח את נשמתו באמצעות לימוד חכמת הקבלה.

לפסיכולוגים ולגנטיקאים אמנם ידועה רוב האמת, אך נסתר מהם הנתון האחד הזה. אם אדם ישאף לרוחניות ולשם כך ייעזר באנשים דומים לו – סביבה תומכת ששואפת לרוחניות בדיוק כמוהו, הוא יוכל להתעלות מעל המערכת הסגורה הזו של חייו ולהגיע למצב שבו יש לו חופש. אז, מתגלה לאדם מי זה באמת “אני” ובמה אותו אני יכול לבחור באופן חופשי.

עוד בשיעור:
• בחיים אנו או מקבלים ייסורים וצרות או השפעות טובות ונעימות שמכתיבים את פעולותינו. צורת חיים שמתנהלת בצורה הזו אינה שונה מחייה של כל חיה. בחיים כאלה אין כלל חופש בחירה.
• ברוחניות מתגלה מערכת החוקים כולה. בחירה חופשית ברוחניות היא צורת השימוש במערכת, באיזו תרכובת האדם משתמש בה.
• במה בחירה חופשית מתממשת? לאחר שהתגלתה באדם הנקודה שבלב, הוא “מכניס” אותה לסביבה שבה ישנם עוד אנשים עם נקודות שבלב. כך הנקודה מקבלת את כיוון ההתפתחות הנכון ויכולה להתממש.
השיעור מבוסס על כתבי בעל הסולם – “מאמר החרות”, ספר “קבלה למתחיל”

צפו בשיעור המלא

הורידו MP3

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button