זוהר – ספר הספרים

ספר הזוהר, הוא ללא ספק אחד הספרים המפורסמים והמיוחדים שנתחברו במרוצת השנים. המסתורין שאופף את הזוהר אינו יודע גבולות, ומיליונים קוראים בו על אף היותו סתום. מיליונים רבים אחרים אף חוששים מפניו. אולם קסמו האמיתי של ספר הזוהר הוא בכוח הרוחני שטמון בו, כוח שמסוגל להעניק חיים טובים יותר לכולנו.

כשהגיע הזמן המתאים ספר הזוהר נפתח מחדש על ידי הרב יהודה אשלג, בעל הסולם, מחבר פירוש הסולם לספר הזוהר. במבוא שכתב לספר הזוהר מוביל אותנו בעל הסולם, יד ביד כמו אבא גדול וחזק, ומראה לנו מהן שלושת הכללים שעלינו להכיר כדי שנוכל להפיק את התועלת המרבית מהקריאה בספר הזוהר.

בתחילת המבוא הוא כותב: “היות, שעומק החכמה שבספר הזהר הקדוש סגור ומסוגר באלף מפתחות, ושפתנו האנושית דלה ביותר מלהמציא לנו ביטוי נאמן ומספיק כדי לפרש דבר אחד שבספר הזה עד סופו, מצאתי לנחוץ להכין את המעיין וליתן לו דרך ומבוא בגדרים נאמנים, איך להגות ולהשכיל בספר.”

הכלל הראשון: ספר הזוהר מדבר אך ורק על מה שקורה בתוך הנברא. ספר הזוהר דן בדברים מאוד מעשיים, לכן אנו מדברים רק על מה שאנו יכולים להרגיש ולהשיג. אני יכול לחקור את החומר שלי שהוא הרצון שלי לקבל הנאה ותענוג ואת הצורה שמלובשת בחומר שהיא הכוונה על הרצון שלי.

הזוהר מלמד שעל הרצון אפשר שיהיו שני סוגי כוונה: כוונה לעצמו, שהיא הכוונה שבה הרצון לקבל, רוצה את כל השפע שבא מהאור לעצמו בלבד. כוונה להשפיע, שהיא הכוונה שבה הרצון לקבל רוצה להיות דומה בתכונתו לבורא, ולכן הוא “לובש” על עצמו את צורת ההשפעה. בשני המקרים אני חוקר את הצורה שמלובשת בכלי מתוך הכלי, מתוך הנברא. ספר הזוהר מלמד אותנו לגלות בפועל את הבורא, לכן על הצורה המופשטת מהחומר אנו לא מדברים. כדי לא להתבלבל ולברוח לדמיונות.

הכלל השני הוא שלמרות שנראה שספר הזוהר משתמש בהרבה מאוד מושגים ושמות, ביניהם שדים, רוחות, חיות ועוד כל מיני שמות שאנו עלולים לטעות בהם אם לא נתייחס אליהם נכון. עלינו לדעת שהזוהר מדבר אך ורק על עולמות בריאה, יצירה, ועשיה ועל הנשמות שנמצאות בהן.

ואל תחשבו שבגלל ההגבלות האלה, חכמת הקבלה מוגבלת במשהו. אלא היא חכמת מאוד פרקטית שרוצה לכוון אותנו להרגיש את הנשמה שלנו, את עצמנו. לעומת זאת כל מה שנמצא למעלה מהנשמה שלנו – לא רק שהוא לא מעניין אותנו, אלא אנו גם לא יכולים להשיג אותו. זאת משום שאנו מרגישים את המציאות רק דרך הכלי שלנו שנקרא נשמה. וזוהי גם ההגבלה השלישית – ספר הזוהר מדבר רק כלפי הנשמות שלנו.

למעשה גם בעולם שלנו אנו לא יודעים מהי המציאות איך שהיא בעצמה, אלא אנו יודעים רק איך אנו תופסים אותה. התבלבלתם? רוצים עוד? היכנסו וצפו בהרצאה המרתקת שמבוססת על המבוא לספר הזוהר.
 

עוד בהרצאה:
• ברוחניות אין שמות אבל בגלל שכל מה שיש בעולם שלנו הוא העתקה מהעולם הרוחני המקובלים לוקחים שמות מהעולם הזה ומכנים באמצעותם את ההשגות הרוחניות שהם חווים. לכן נראה לנו שהתנ”ך מדבר על העולם הזה. אבל למעשה אף ספר קדוש לא מדבר על העולם שלנו אלא רק על הרוחניות.
• מהם ארבעת הצבעים שהמקובל מגלה בעולם הרוחני? וכיצד אנו תופסים את המציאות?
• המושג “עליית העולמות” מתאר מצב שהאור בא אלי ועושה לי טיול, הוא מראה לי מה זה להיות מתוקן ועד כמה שזה כדאי.
• מה שמיוחד במבוא לספר הזוהר הוא שמתוך ההוראות שהוא נותן לנו אנו יכולים לחדור מהעולם שלנו אל העולם הרוחני.
ההרצאה מבוססת על המבוא לספר הזוהר אותיות א’ עד אות ח’

צפו בהרצאה המלאה

הורידו MP3

לא ניתן להוסיף תגובות.

AddThis Social Bookmark Button